ny1-heli-ekspert-F - Ekspert: Bare nye regler kan hindre flere ulykker

Mange helikopterulykker kunne vært unngått om helikoptrene hadde hatt to motorer og to piloter, tror flyger og helikopterekspert Per Gram.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I likhet med helikopteret som styrtet i Hardanger mandag, har svært mange av helikoptrene som brukes i kommersiell virksomhet bare én motor og én pilot bak spakene. Pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum, Per Gram, mener regelverket er for liberalt.

– Nå har det vært så mange ulykker gjennom årene at man må vurdere om man vil endre regelverket, eller om man fortsatt ønsker slike ulykker, sier Gram til NTB.

Den eneste måten å unngå nye dødsulykker på, er at det stilles krav om to motorer og to piloter i all kommersiell helikoptervirksomhet, mener han.

Reglene som de mange kommersielle helikopterselskapene i Norge forholder seg til i dag, er basert på internasjonale regler. Å endre dem vil derfor være en svært vanskelig prosess, som må ledes på politisk nivå, ifølge Gram.

– Men gjør man ikke noe med regelverket, vil man fortsette å ha disse ulykkene, påpeker den erfarne flygeren.

Siden to motorer og to piloter per helikopter ikke er påkrevd, blir det opp til de enkelte selskapene om de vil ta i bruk slike helikoptre. I Norge er det mange, små selskaper som driver med helikoptervirksomhet. (©NTB)