Mazda har ramlet stygt fra gamle høyder. Her storebror i modellutvalget, CX 7, som overhodet ikke har blitt noen salgssuksess.
Mazda har ramlet stygt fra gamle høyder. Her storebror i modellutvalget, CX 7, som overhodet ikke har blitt noen salgssuksess.

Her er bilmerkene med minustall

Bilsalget går så det suser i Norge - men disse er ikke med på festen.

Det ligger an til et rekordår for bilsalget i Norge i 2011. Det øker på enda mer fra et meget bra fjorår - og etter seks måneder i år er totalsalget opp 10,5 prosent.

Det betyr at mange imortører og forhandlere opplever en liten gullalder. Men helt entydig er bildet ikke. Mens noen selger bedre enn noensinne, er det andre som opplever minustall og tilbakegang.

Vi har sett litt nærmere på tallene og hvem som absolutt ikke har vært med på salgsfesten så langt i år.

Fiat-bråstopp

Øverst på lista finner vi et merke som går tilbake oppsiktsvekkende 51,6 prosent. Etter et bra 2010 er det nemlig bråstopp for Fiat i Norge, så langt i år har de ikke solgt mer enn 352 biler. Det gir en 21. plass på salgsstatistikkene og en markedandel på svært beskjedne 0.5 prosent.

Broom-redaktør Knut Skogstad følger bilbransjen tett og forklarer dette slik:

- Dette er nok en kombinasjon av flere faktorer. I fjor nøt en ny Fiat-importør godt av tung markedsføring, masse stå-på vilje i organisasjonen og helt sikkert også litt nyhetens interesse: Etter mange tunge år var det plutselig optimisme og slagkraft rundt Fiat. Det ga en klar effekt - som har dabbet en god del av.

- Dessuten har Fiat et smalt modellutvalg med nesten bare småbiler. Mye av salget har ligget på minibilen 500. Den begynner å få noen år på baken og da blir biler som dette tyngre å selge. Fiat mangler også modeller i mange viktige segmenter. Flere slike er på vei, men på kort sikt er det nok ikke grunn til å forvente noen stor offensiv fra Fiat her hjemme, mener Skogstad.

Fiat 500, her i cabrioletversjon, har ikke lenger nyhetens interesse. Det merkes på salgstallene.
Fiat 500, her i cabrioletversjon, har ikke lenger nyhetens interesse. Det merkes på salgstallene.

Men her er en god Fiat-nyhet - de har laget årets beste motor:

Bare 32 Land Rovere

Nest etter Fiat er Land Rover det av volummerkene som faller mest. En tilbakegang på 45,8 prosent er tallet så langt i år. Bare 32 nye Land Rovere er personbil-registrert, det gir en 30. plass på registreringsstatistikken.

Vi vet at Land Rover har slitt med lang leveringstid på flere modeller. Dessuten mangler de sårt en rimeligere utgave. Minstemann Freelander er nok i praksis ferdigsolgt og er uansett for dyr til å klare å være særlig konkurransedyktig i sitt segment.

Vi tipper Land Rover gleder seg stort til å ha nye Range Rover Evoque på plass i Norge i høst.

Evoque er en spennende nykommer - les mer om den her:

Blytungt for Mazda

37,8 prosent er tilbakegangen til Daihatsu så langt i år. Det overrasker ikke, da merket har kunngjort at de trekker seg ut av Europa og Norge. Dermed er det i praksis bare snakk om å selge ut det som finnes inne på lager.

Langt mer interessant er merket på fjerdeplass. Mazda er inne i en blytung periode i Norge og faller med hele 35,3 prosent. Det er ikke så veldig mange år siden Mazda var et av Norges mest solgte bilmerker. Nå er de helt nede på 19. plass og har en markedsandel på svake 1,4 prosent.

- Dette er et oppsiksvekkende lavt tall og det er ikke å ta for hardt i å si at det er grunn til krisestemning i den norske Mazda-organisasjonen.

Ramler mellom stolene

- Hva skyldes det - har bilene blitt mye mindre attraktive enn konkurrentenes?

- Nei, Mazda har et relativt bra modellutvalg, selv om de mangler biler i noen viktige nisjer. Her er problemet i hovedsak at importør og forhandlere har brukt veldig mye tid og krefter på å krangle de siste årene. Samarbeidsklimaet har ikke vært godt og det går helt tydelig sterkt ut over salget. Både Mazda 3 og Mazda 6 underpresterer klart - og flerbruksbilen 5 er knapt synlig på statistikkene, sier Knut Skogstad og legger til:

- Mazda er er sånt merke som er helt avhengig av klar profil og sultne forhandlere. De kan fort ramle litt mellom stolene og det gjør de til gangs nå. Når de ligger under merker som Kia og Citroën på salgsstatistikken, sier det alt om at ting ikke fungerer.

- Mazda har en ny og interessant SUV på gang i mellomklassen, nemlig CX-5. Den kan komme til å bli viktig. Men først og fremst må det nok ryddes opp internt før det kan bli fart på sakene igjen.

Blir viktig for Mazda: Les mer om CX-5 her:

Manglet diesel

Subaru Outback er ikke noe veldig vanlig syn på norske veier. (Foto: Sigmund Bade)
Subaru Outback er ikke noe veldig vanlig syn på norske veier. (Foto: Sigmund Bade)

Subaru har heller ingen grunn til å glede seg over salgstallene de seks første månedene av 2011. De rygger nemlig tilbake med 16,1 prosent og må dermed nøye seg med en 16. plass på lista over de mest solgte merkene.

Subaru sliter med et begrenset modellutvalg og har havnet litt i bakleksa hos mange bilkjøpere de siste årene. Det tok blant annet veldig lang tid før de fikk på plass dieselmotor, det var et sterkt savn både hos importør og forhandlere.

1.235 solgte biler gir en markedsandel på 1,8 prosent.

Ille for Toyota

Minus 10,6 prosent er tallet til Toyota, og med Toyotas store salgvolum betyr det en kraftig nedgang i antall solgte biler. Toyota har solgt nesten 1000 færre biler første halvår i år kontra samme periode i fjor, markedsandelen faller fra 14,1 til 11,5 prosent.

- Dette er Toyota-folket garantert ikke fornøyd med. De har hatt sine problemer med tilbakekallinger og ulike kvalitetsproblemer, men likevel: Så hardt burde ikke dette slått ut. Det virker som Toyota har kommet litt i bakleksa i forhold til mange av konkurrentene, slik blir det gjerne når man må bruke krefter på andre ting enn å selge flest mulig biler. De sliter også med få modellnyheter. RAV4 er gammel, Avensis er ikke lenger noen nyhet - og nyere biler som Urban Cruiser og Verso S er nok litt for smale til å kunne gi stort salg, mener Knut Skogstad.

- De ligger langt bak erkerival VW nå?

- Ja, det løpet er definitivt kjørt for 2011. Nå må nok Toyota konsentrere seg om å sikre andreplassen - Ford og Volvo kommer halsende etter, men foreløpig er avstanden solid ned til tredjeplassen.

Tynt modellutvalg

Et annet japansk merke som sliter tungt er Honda. De faller med 9.1 prosent så langt i pår og er nå nummer 17. Her er problemet i hovedsak tynt modellutvalg, der storselgeren CR-V nå begynner å trekke på årene.

Også Renault faller, til tross for ny importør og bra trøkk på markedsføringssiden. Minus 6,1 prosent er fasiten så langt i år, det gir en 20. plass på statistikken og markedsandel på 0,6 prosent.

Ingen snarveier

- Renault har helt klart et stort potensiale og jeg er overbevist om at de på sikt vil klatre. Mye er nemlig riktig hos merket nå, både på bedre byggkvalitet og modellutvalg. Men det tar tid å snu en utvikling som i mange år har vært negativ.

- Den forrige importøren fikk det rett og slett ikke til, og dermed overtok Mitsubishi-importøren Motor Gruppen Renault i fjor. De har uttalt at dette skal være en seriøs og langsiktig satsing, men det vi ser så langt i år viser klart at det ikke finnes noen snarveier til suksess. 443 solgte personbiler og markedsandel på 0.6 prosent gir liten grunn til å juble så langt, mener Knut Skogstad.

Nye Renault Megane coupe kjennetegnes av sporty linjer. Men den blir neppe noen stor salgssuksess i Norge.
Nye Renault Megane coupe kjennetegnes av sporty linjer. Men den blir neppe noen stor salgssuksess i Norge.

Renault-kjøpere får 30.000 i vrakpant - les mer her:

Dette er bilmerkene som faller mest:

MERKE ENDRING I PROSENT ANTALL /MARKEDSANDEL
1 Fiat - 51,6 prosent 352 / 0,5 prosent
2 Land Rover - 45,9 prosent 32 / 0.1 prosent
3 Daihatsu - 37,8 prosent 28 / 0,1 prosent
4 Mazda - 35,3 prosent 975 / 1,4 prosent
5 Subaru - 16,5 prosent 1236 / 1,8 prosent
6. Toyota - 10,6 prosent 8117 / 11,5 prosent
7 Honda - 9,1 prosent 1172 / 1,7 prosent
8 Renault - 6,1 prosent 443 / 0.6 prosent

Salgstall så langt i år, endring i forhold til samme periode 2010.

Del med Facebook-vennene dine

Har du synspunkter/erfaringer? Skriv i kommentarfeltet under: