Bruk redningsvest, vær edru og legg vekk iphonen er oppfordringen fra Båtforbundet. Illustrasjonsfoto. (Foto: Scanpix)
Bruk redningsvest, vær edru og legg vekk iphonen er oppfordringen fra Båtforbundet. Illustrasjonsfoto. (Foto: Scanpix)

En av to kjører ulovlig

Har du papirene i orden? Hvis ikke kan det bli dyrt.

Halvparten av landets båtførere kjører ulovlig. Nesten verst er nordlendingene. Det skriver Avisa Nordland.

– Egentlig er dette helt forferdelig, sier Gunnar Waagø, kaptein om bord på redningsskøyta «Ruth Opsahl», som ligger ved kai i Bodø.

Høsten 2008 ble det innført obligatorisk båtførerprøve for alle født etter 1980. Nå er det ett år siden loven trådte i kraft. Kirkenes-selskapet Norsk Test AS fører det nasjonale Båtførerregisteret i Norge.

Tallene selskapet nå presenterer er dystre.

Mangel på politibåter

– I Nordland er det kun 1.500 som har tatt beviset, mens det skulle vært 4.500. På landsbasis er det bare Troms som er dårligere enn Nordland, sier direktør Bernt Nilsen i Norsk Test AS.

– Folk som er vokst opp i fjæresteinene langs kysten trenger vel ikke båtførerbevis?

– Det er nettopp det de gjør. Heller ikke kystfolket i nord kan navigasjon eller lover og regler på sjøen. Det ser vi på testresultatene til de som avlegger prøven, sier Nilsen. Han har en klar teori om hvorfor så mange nordlendinger blåser i å ta prøven: Mangel på politibåter.

Ingen aktiv kontroll

– Her nord er det langt mellom politibåtene. Jeg tror ikke det finnes en eneste en. Folk går ut fra at de slipper unna, sier Bernt Nilsen. Direktøren kan ha et poeng her. For det er mange år siden det fantes en politibåt i Salten.

- Jeg tror ikke det finnes et politidistrikt her nord med en aktiv båttjeneste. Vi har i alle fall ingenting, sier politioverbetjent Per Sverre Steinbakk ved Salten politidistrikt.

– Betyr det at dere ikke kontrollerer om folk har båtførerbevis?

– Jeg kan si at vi ikke har noen aktiv kontroll, sier Steinbakk. Men andre ord er det svært liten sjanse for å bli tatt for å føre fritidsbåt uten korrekt bevis.

Like strengt som bil

Mannskapet om bord i redningsskøyta «Ruth Opsahl» er rystet over at så få i Nordland tar båtførerprøven.

Etter 35 år i Redningsselskapet har kaptein Gunnar Waagø sett mye rart. For to uker siden måtte redningsskøyta hjelpe en lokal båtfører. Han hadde kjørt på grunn utenfor Kjerringøy uten å helt vite hvor han var. På Helgeland var det en båtfører som gikk på grunn. Han meldte fra hvor han trodde han var. Men da han endelig ble funnet befant han seg 40 nautiske mil fra den posisjonen han hadde oppgitt.

– Det burde være like strengt å kjøre båt som bil. Tendensen er at det blir stadig flere fritidsbåter. At politiet ikke har ressurser til å kontrollere om de har lov til å kjøre båten er ille. Det er jo ikke vits med lover uten at de blir håndhevet, sier Gunnar Waagø.

5000 kroner i bot

Han er klar i sin tale: – Fart dreper, også på sjøen. Men dessverre, jeg tror ikke folk tar dette lovpålegget om båtførerbevis seriøst, sier han.

Det er straffbart å kjøre uten bevis. Man kan få 5.000 kroner i bot. Skjer det en ulykke kan forsikringsselskapene avkorte erstatningen betydelig dersom man kjører båt uten nødvendige bevis. Politiet kan også frata båtføreren retten til å kjøre båt.

– Folk burde hatt beviset i orden før de fikk lov til å kjøpe båt. Det burde også vært lovpålagt å registrere alle båter. Slik det er i dag er det ingen kontroll, og da bryr ikke folk seg, sier Finn Kristoffersen, maskinist og dykker om bord på RS «Ruth Opsahl».

Folk på Østlandet og Sørlandet er betydelig flinkere til å følge den nye loven. Folk i Oslo er best i hele landet. Langt mot fylkestoppen ligger også Finnmark.

Del med Facebook-vennene dine

Du kan lese mer om bil og trafikk på an.no - her:

LES OGSÅ: Dette er årets båt-trend