Blanke lister rundt vinduene var blant de tingene man hadde spart på for å gjøre Favoritt modellen billigere. Roberts bil er stort sett original å se på. Foto: Privat.
Blanke lister rundt vinduene var blant de tingene man hadde spart på for å gjøre Favoritt modellen billigere. Roberts bil er stort sett original å se på. Foto: Privat.

BILEN MIN: Robert har spare-utgaven Volvo Amazon Favoritt

Dette er Volvoen ganske mange nordmenn fikk råd til.

I spalten "Bilen min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Robert bidrar med bilder av sin kjære Amazon, som en gang var en svært vanlig bil langs norske veier. En bil svært få hadde grunn til å snu seg etter. Men i dag er situasjonen en helt annen, det viser ikke minst Roberts egne erfaringer.

Les også: Nå snur folk seg etter denne Granadaen

Solid, ettertraktet - og dyr

Da den kom midt på 50-tallet ble den raskt en bestselger - både i hjemlandet, og etter hvert som bilsalget ble frigitt også her hos oss. Og det til tross for at det ikke var noen utpreget billig bil, Volvo var solid bygget og hadde allerede gjennom PV-modellen oppnådd et godt rykte for både slitestyrke og komfort.

Amazon var topp moderne da den kom midt på 50-tallet, og tok etter hvert over etter den aldrende PV-konstruksjonen. Foto: Privat.
Amazon var topp moderne da den kom midt på 50-tallet, og tok etter hvert over etter den aldrende PV-konstruksjonen. Foto: Privat.

Samt sikkerhet, selvsagt. Volvo Amazon er kanskje mest kjent for å være den første bilen som hadde trepunkts sikkerhetsbelter som standard, og i reklamen gjorde man også et poeng av at man hadde polstret dashbordet med et tynt lag mykt materiale som i sin tur ble trukket med typisk 50-talls vinyl.

Ikke minst takket være nordmenns økonomi, som fremdeles bar preg av gjenoppbyggingen etter krigen, solgte den billigere og mer gammeldagse PV´en godt også oppover på 60-tallet, mens den helt klart var på alderens høst på mange andre markeder. Og da den forsvant gjorde Volvo den genistreken å tilby en billig-versjon av Amazonen, for å gi PV-kjøperne et overkommelig alternativ.

"Favoritt" for de fleste

Modellen het "Favoritt", og ble først og fremst kjennetegnet ved at den manglet en del kromlister og utstyr sammenlignet med den vanlige Amazonen. Dessuten hadde den den gammeldagse tretrinnskassen - noe som kjøperne så som et greit offer for å få råd til å kjøpe en langt mer moderne og behagelig bil enn den utgåtte PV´en.

Tidligere eiere har vært flinke til å tectylere og polere. Det nyter Robert godt av i dag. Foto: Privat.
Tidligere eiere har vært flinke til å tectylere og polere. Det nyter Robert godt av i dag. Foto: Privat.

Roberts bil er nettopp en slik "Favoritt", og den dag i dag gjør den både Robert og folk han møter langs veien akkurat like smilende og glade som den første eieren sikkert var da han eller hun kunne sette seg bak rattet i sin egen Amazon da bilen var ny.

Les også: 52 år gammel PV brukes året rundt

Eier: Robert Nygård (30)

Bosted: Ålesund

Roberts tredje Amazon

Litt om meg selv: Jeg er en kar som er veldig glad i biler. Har hatt tre Amazoner tidligere, samt en haug med andre biler.

Bilen: Volvo Amazon Favoritt, 1966-modell.

Hvor lenge har du eid den? Har eid den i ca ett år.

Hva har du gjort med den? Har bare tatt litt overflaterust bak på sidene og under støtfangeren bak. Så har jeg montert 14” Cragar-felger på den.

Liker best med bilen: At den er i så bra stand. Alt elektrisk og i bremser funker som det skal.

Det er svært beskjedne mengder rust og bulker i karosseriet på Roberts Amazon. Snart skal den få en runde med originallakk igjen, lover han. Foto: Privat.
Det er svært beskjedne mengder rust og bulker i karosseriet på Roberts Amazon. Snart skal den få en runde med originallakk igjen, lover han. Foto: Privat.

Liker minst med bilen: At det kakler i bakakselen når bilen triller.

Beste opplevelse med bilen: All oppmerksomheten den får, og at andre folk med veteranbil hilser langs vegen.

Dette er drømmebilen

Framtidsplaner for bilen: Planen er å få tatt resten av overflaterusten og muligens få lakkert den i original farge. B18-motoren og tretrinns-kassen skal også ut og overhales og males.

Drømmebil: Er jo den jeg skriver om her, he he...

Del med Facebook-vennene dine!

Annet: Vet i grunnen lite om bilen, men ser at det er skiftet baksjerm og bakplate på den. Vet også at tidligere eier har passet bra på den, og har vært flink til å tektylere og polere den.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Slik blir Amazonen i moderne tapning

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Robert om? Bruk kommentarfeltet under!