«GULLSTANDARDEN»: Legene ved Oslo universitetssykehus må til posthyllene for å hente svar på prøver.   Absurd, sier Kristian Fosså, røntgenlege og tilitsvalgt Oslo universitetssykehus Rikshospitalet. 
 (Foto: TV 2)
«GULLSTANDARDEN»: Legene ved Oslo universitetssykehus må til posthyllene for å hente svar på prøver. Absurd, sier Kristian Fosså, røntgenlege og tilitsvalgt Oslo universitetssykehus Rikshospitalet. (Foto: TV 2)

Datasystemet svikter på Oslo universitetssykehus

– Det er absurd at Norges største sykehus ikke har et datasystem som fungerer, sier tillitsvalgte ved Oslo universitetssykehus.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

FORTVILET: Kreflege ved Rikshospitalet Kristian Fosså må til posthyllene for å hente svar på prøver.  (Foto: TV 2)
FORTVILET: Kreflege ved Rikshospitalet Kristian Fosså må til posthyllene for å hente svar på prøver. (Foto: TV 2)
Kristian Fosså må som regel gå til posthyllen for å finne prøvesvarene han venter på. Han er røntgenlege ved Oslo universitetssykehus – Norges største sykehus – med over 1,2 millioner pasientbehandlinger i året.

– Det oppleves som nesten absurd å se at utskrift av prøvesvar som sendes med internpost er «gullstandarden» for informasjonsformidling i et moderne sykehus, sier Kristian Fosså, røntgenlege og tillitsvalgt Oslo universitetssykehus Rikshospitalet.

– Vi jobber med saken men problemet vil ta tid å løse, sier helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen til TV 2.

Tre datasystemer skulle bli ett

Sykehusene i Oslo ble slått sammen for to og et halvt år siden. En viktig forutsetning for å lykkes, var at de tre ulike datasystemene skulle bli til ett, med pasientinformasjon tilgjengelig overalt. Slik har det ikke blitt.

– Oslo universitetssykehus har omtrent 40 ansatte som jobber med import og eksport av bilder mellom sykehusene. Til å sende dem enten elektronisk, eller på CD og fakse fram og tilbake svar. Og skanne dem og legge dem inn i dagens systemer, forteller Fosså.

– Moderne informasjonsteknologi avgjørende

I Sverige har man også slått sammen sykehus i hovedstaden. Her har myndighetene kommet fram til

Per Gillström, IT-ansvarlig ved Nye Karolinska sykehus.
 (Foto: TV 2)
Per Gillström, IT-ansvarlig ved Nye Karolinska sykehus. (Foto: TV 2)
at det beste er å bygge nytt sykehus, med et datasystem tilpasset fremtidens krav til pasientbehandling.

– Det aller viktigste i et moderne sykehus er at informasjonen finnes på rett plass til rett tid. Pasientbehandlingen blir mer og mer informasjonsintensiv, sier Per Gillström, IT-ansvarlig ved Nye Karolinska sykehus.

– Kan man drive et moderne sykehus uten denne typen moderne informasjonsteknologi?

– Nei, jeg tror ikke man kan gjøre det. Det var et av problemene vi hadde med papirbasert informasjon. Vi kunne ikke få tak i informasjonen, den lå i ulike utskriftbunker og ventet på at en sekretær eller lege skulle gå gjennom papirene. Slik kan man ikke ha de i fremtiden, sier Gillström.

Les også: Sverige bygger fremtidens sykehus

– Vi jobber med saken

Prosjektet som skulle få datasystemene i Oslo til å fungere, havarerte i vår. Der uvisst når en løsning kommer.

JOBBER MED SAKEN: - Men på noen områder vil det ta tid, sier helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.  (Foto: TV 2)
JOBBER MED SAKEN: - Men på noen områder vil det ta tid, sier helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen. (Foto: TV 2)
Helseminister Anne Grete Strøm-Erichsen sier at man arbeider for å løse saken.

– Er det noe du kan foreta deg i den saken?

– Ja det er det. Og det gjør jeg også. Men her lever vi i en veldig lang arv så det er ikke bare å knipse i fingrene og få dette ordnet, sier helseminister Anne Grete Strøm-Erichsen.

– Hva gjør du helt konkret?

– Vi har blant annet satt i gang arbeidet med en stortingsmelding. Vi ser på hvordan vi skal få de ulike journalsystemene til å snakke sammen. Men på noen områder må det gjøres helt spesifikt arbeid, og det vil ta tid.

Les også: Kaos på Ahus