VISSTE IKKE: Monica og Jan Vidar Alnes visste ikke at de måtte støvsuge bak kjøleskapet fra Whirlpool. (Foto: Privat)
VISSTE IKKE: Monica og Jan Vidar Alnes visste ikke at de måtte støvsuge bak kjøleskapet fra Whirlpool. (Foto: Privat)

Visste du at du bør støvsuge kjøleskapet ditt en gang i året?

Det visste ikke Monica og Jan Vidar, som havnet i iskald krangel med Whirlpool.

– Nå er jeg faktisk så ufattelig irritert at jeg kjenner pulsen dunke i både hals, tinning og lilletå, skrev Monica Alnes til TV 2 hjelper deg i juni.

Doning på over 100 kilo

Monicas frustrasjon skyldtes et gigantisk Whirlpool-kjøleskap hun og mannen investerte i for rundt fire år siden.

Doningen på over 100 kilo, med både frys, vann- og ismaskin, kostet rundt 17.000 kroner. Men helt plutselig sluttet den å fungere.

– Kort tid etter at vi hadde kjøpt kjøleskapet røk det, uvisst hvilken grunn. Den gangen fikk vi nytt på garantien, sier Monica.

Nå nylig røk kjøleskapet, Whirlpool Side by side FRBB36, enda en gang.

Les også: – Håndtaket fløy bortover gulvet og pulverisert glass spruter

Støv ødela kjøleskapet

Paret tok for gitt at de også denne gangen ville få et nytt kjøleskap fra Whirlpool. Men nå var det iskald front fra Whirlpool.

– Etter mye om og men, kom det endelig en reparatør etter over to uker. Han mente det var vår feil at kjøleskapet var ødelagt, fordi det var støv i kondensatoren, sier Monica og fortsetter:

– Reparatøren sa vi burde ha skjønt at vi måtte støvsuge der! Nå har jeg levd såpass lenge og hatt en del kjøleskap, og aldri i villeste verden har jeg måtte støvsuge inni motoren på kjøleskapet, forteller Monica.

Lurer du på hvordan kjøleskapet ditt er bygget opp? Se her.

Kald skulder fra Whirlpool

Reparatøren som besøkte Monica og Jan Vidar ba i tillegg paret om å avrime det frostfrie kjøleskapet. De gjorde som de fikk beskjed om, men etter 14 dager røk skapet enda en gang.

– Dermed satt vi der med et fire år gammelt kjøleskap som ikke fungerte, og en regning på 1200 kroner for å ha hatt en mann på besøk som sa vi måtte støvsuge og avrime kjøleskapet, forteller Monica og Jan Vidar.

Les også: Disse hvitevarene er best

Les også: Test av kjøleskap

Stod ikke i bruksanvisningen

At paret måtte støvsuge kjøleskapet, stod det ingenting om i bruksanvisningen. Paret klagde derfor til Whirlpool, men der var det liten trøst å få.

Det første svaret kom fra Whirlpools reklamasjonsavdeling:

«I dette tilfellet har din reklamasjon blitt avvist grunnet at kondensatorn må gjöres reint ellers kan det bli feil med skapet, dette ifølge forbrukerkjöpsloven.»

Det får Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til å reagere.

– Her mener Whirlpool at feilen skyldes brukeren, men det er vanskelig å vise til dette når det ikke står noe om støvsuging i bruksanvisningen. I tillegg er ikke dette noe forbrukeren typisk burde skjønne. Jeg kjenner ingen som driver og flytter på kjøleskapet sitt for å støvsuge det, sier Halsos.

Les også: Må betale for det samme kjøkkenet to ganger

– Feil med bruksanvisningen

Først når TV 2 hjelper deg tar tak i saken, skjer det ting.

– Jeg ble ringt opp av Whirlpool sin servicesjef som sa at han hadde fått en mail fra TV 2 hjelper deg. Nå er kjøleskapet reparert, og vi får tilbake penger for serviceregningen på 1200 kroner, forteller Jan Vidar.

Det var Whirlpools servicesjef, Leo Larsson, som ringte Jan Vidar.

– Nå har vi fått sett nærmere på saken, og derfor kontaktet jeg kunden for å be om unnskyldning. Det er synd at det ble slik og at det tok så lang tid før vi fant en løsning på dette, sier Larsson til TV 2 hjelper deg.

Se også: Hvor er pengene til Gyril og Bjørn Morten?

Feil fra reklamasjonsavdelingen

Ifølge Whirlpool startet feilen hos reklamasjonsavdelingen, som trodde at det stod i bruksanvisningen at kjøleskapet måtte støvsuges.

– Vi har tatt det opp med reklamasjonsavdelingen og vi skal endre i bruksanvisningen, slik at dette ikke skjer igjen. Vi beklager virkelig, sier Larsson.

– Hvis kjøleskapet fortsetter å fungere nå er jeg fornøyd. Det er jo bra for vår del at vi får dekket utgiftene, men dårlig av Whirlpool at vi må kontakte dere for å få hjelp, sier Jan Vidar.

Larsson i Whirlpool mener at saken ville havnet på hans bord og at paret ville fått hjelp til slutt, uavhengig av TV 2 hjelper deg.

Les også: – Expert la på røret da jeg klagde

Bør støvsuges årlig

Grunnen til at Monica og Jan Vidar Alnes likevel fikk dekket feilene med kjøleskapet, var altså for at det ikke sto noe om støvsuging i bruksanvisningen.

Egentlig skulle det stått at kondensatoren i Whirlpools kjøleskap bør støvsuges jevnlig. Dette er visst vanlig med de fleste kjøleskap (!)

– Det er helt vanlig å støvsuge kondensatoren bak et kjøleskap. Kondensatoren er en stor plate, og når den blir full av støv, vil den isolere dårligere og dårligere, og kjøleskapet vil bli mindre effektivt, sier Erik Andersen, informasjonssjef i foreningen Elektronikkbransjen.

– Vår anbefaling er å støvsuge kjøleskapet minst en gang i året. Men dette står vanligvis i bruksanvisningen, avslutter Andersen.

Slik støvsuger du kjøleskapet:

1) Dra kjøleskapet ut fra der det står.

2) Bruk hårstykket/kosten som ofte følger med på støvsugere.

3) Støvsug bak kjøleskapet på den sorte platen (kondensatoren).

4) OBS: IKKE demonter eller skru noe fra hverandre.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter