Postkasse (Foto: Terje Bendisby)
Postkasse (Foto: Terje Bendisby)

Jente (16) fikk tilbud på kosmetiske behandlinger rett i postkassa

– Markedsføring som spiller på usikkerhet ved utseende er problematisk i seg selv, sier Forbrukerombudet.

MBC-senteret sendte en 16 år gammel jente markedsføring for kosmetisk behandling, sammen med et gavekort på 1000 kr, som ville gå til de tre første som meldte seg på behandlingen, skriver Forbrukerombudet.

Tilbudet skal ha dreid seg om behandling med botox og restylane.

Problematisk

Forbrukerombudet mener markedsføring av kosmetiske behandlinger direkte rettet til ungdom er egnet til å nøre opp under unges usikkerhet rundt kropp og utseende.

– Markedsføring som spiller på usikkerhet ved utseende er problematisk i seg selv. At dette i tillegg er direkte rettet mot unge i en sårbar alder, er uetisk sier forbrukerombud Gry Nergård.

– Selskapet har nå bekreftet at utsendelsen skyldes en feil, og at det ikke skal gjenta seg. Jeg synes likevel det er viktig å sende et signal om at denne typen utsendelser er problematiske – og jeg regner nå med at vi slipper å se mer av dette, sier Nergård.

Gry Nergård (Foto: Bjørn-Eivind Årtun)
Gry Nergård (Foto: Bjørn-Eivind Årtun)

Les også: TV 2-reporter testet tatoveringsfjerner - fikk etsende brannsår

Les også: One Call-reklame: «Nummer 30 i køen, jeg orker ikke lissom»

– Ikke tilsiktet

Ellen Rysand, daglig leder og sykepleier på MBC-senteret, forklarer at de hadde hyret et selskap som skulle sende markedsføringen 16-åringen mottok til 1000 kvinner mellom 35 og 45 år en time unna Oslo.

– Vi var ikke klar over at vi sendte til en 16 år gammel jente, det var ikke tilsiktet, sier Rysand til TV 2 hjelper deg.

Hun er enig i at markedsføring av kosmetiske behandlinger direkte rettet til ungdom er egnet til å nøre opp under unges usikkerhet rundt kropp og utseende.

– Jeg er ikke interessert i å behandle ungdom, vi har enkelte på kvisebehandling, men de kommer med foreldrene sine, sier Rysand.

Les også: Komplett.no trakk reklame etter mulig fyllekjøring

Les også: Jif-reklamen lover deg vårrengjøring på 30 minutter

– Skjer ikke igjen

– Det skjer ikke igjen, vi kommer aldri til å sende ut gavekort igjen, sier Rysand.

Forbrukerombudet reagerer også på at et «gavekort» på 1000 kr på en valgfri behandling fulgte med markedsføringen. Gavekort er et lokkemiddel som særlig appellerer til aldersgruppen og som forsterker den direkte kjøpsoppfordringen.

- For det første må jeg si at et gavekort på 1000 kr, det sier litt om hvor dyre våre behandlinger er. Hvilken 16-åring har råd til slike behandlinger? Jeg må bare beklage at dette skjedde, sier Rysand.