Det har i realiteten gått i motbakke for Think gjennom mesteparten av elbilprodusentens 20 årige historie. Nå ble det for tøft igjen, og styret fant det best å dra på håndbremsen for godt. Foto: Netcarshow.com
Det har i realiteten gått i motbakke for Think gjennom mesteparten av elbilprodusentens 20 årige historie. Nå ble det for tøft igjen, og styret fant det best å dra på håndbremsen for godt. Foto: Netcarshow.com

Think: Tenk, så var det slutt - igjen

Think sved av 4 milliarder kroner fra 1999 til konkursen denne uken.

Det er tøft å gå opp nye løyper. Det er dyrt å være fattig. Og det er vanskelig å være liten når de store har kommandoen.

Floskel-arkivet kan åpnes på vidt gap for å beskrive den 20-årige berg- og dalbaneturen som utgjør historien til den norske elbil-produsenten Think.

Skjønt norsk og norsk, de fire milliardene som skal være brukt opp siden den første store omstruktureringen av selskapet i 1999 har kommet fra flere kanter av verden.

Da selskapet havnet i skifteretten denne uken var det den amerikanske batteri-leverandøren Ener1 som satt som hovedeier, og hadde størst grunn til å være bekymret.

Optimisme til det siste i USA

Flere norske medier skriver at produksjonen ved Valmet i Finland stoppet opp allerede i mars måned.

På fabrikken i Elkhart, Indiana i USA skal optimismen i det minste ha rådet noe lenger.

Les også: Nissan Leaf - en løvende konkurrent

Ifølge nettutgaven til Goshen News skal delstatsmyndighetene i Indiana ha handlet inn lokalproduserte Think-biler så sent som i desember.

For mindre enn en måned siden skal dessuten Think ha meldt om at det også var signert en kontrakt om leveranse av biler til amerikanske, føderale myndigheter.

Denne uken var det slutt - igjen - for Think. Så spørs det om restene av det som en gang var et norsk bileventyr på nytt vil reise seg som en fugl fønix og fly videre på vinger av ny, risikovillig kapital. Foto: Netcarshow.com
Denne uken var det slutt - igjen - for Think. Så spørs det om restene av det som en gang var et norsk bileventyr på nytt vil reise seg som en fugl fønix og fly videre på vinger av ny, risikovillig kapital. Foto: Netcarshow.com

Hva som nå vil skje er fullstendig i det blå. Det i verdensmålestokk lille og utradisjonelle selskapet har hittil kommet seg på bena hver gang det har vært stopp, og man har også klart å unngå et par uunngåelige konkurser ved hjelp av store emisjoner.

Tok hensyn til kreditorene

Det har i sin tur ført til at Think sett i ettertid altså har vært et gigantisk pengesluk for sine eiere. Det kan tyde på at det bør ligge mange og gode ideer gjemt i skrivebordsskuffene før nye investorer tar sjansen på å forsøke å injisere nytt liv i form av enda mer svært risikovillig kapital.

Pressemeldingen som siteres av flere norske medier poengterer at oppbudet kom for å skåne kreditorene, og må forstås dithen at man har kastet inn håndkleet på et tidlig tidspunkt.

Det kan tyde på at man ønsker å rydde opp på beste mulige måte. Ifølge Goshen News har i det minste Ener1 et visst håp om at det som i utgangspunktet ser ut som et tap på 34,5 millioner dollar på sikt kan bli noe mindre, når man får oversikt over hva boet inneholder.

Les også: Think som racerbil - en mulig nisje?

Del med dine Facebook-venner