Jaguar XE kan komme på markedet som 2013 modell, og rufse opp i tysk herredømme i roadsterklassen. Foto: SB Medien
Jaguar XE kan komme på markedet som 2013 modell, og rufse opp i tysk herredømme i roadsterklassen. Foto: SB Medien

Jaguar XE: Nå vil britene ta kål på Porsche

Posisjoneres mellom Boxster og 911 - og skal stjele kunder fra begge.

Jaguars sportslige og takløse tilbud har lenge ligget i det desiderte toppskiktet, ikke minst når det gjelder pris. For lenge, mener man i Coventry. Og disse bildene viser at man nå er i ferd med å gjøre noe med det.

Rykter har versert i lange tider om at noe litt mindre er på gang. Noe som er nett og "billig" nok til å kunne stjele kunder også fra Porsches innstegsmodeller Boxster og Cayman, og en lang rekke andre morobiler i det man kan kalle den "kostbare, men likevel ikke helt hinsides" kategorien.

Les også: Boxster - "folke-Porschen" blir enda folkeligere

XE ventes å bli nykommerens navn, som passende nok vil bli posisjonert et markert trinn under XK på rangstigen.

Første prototype fotografert

Autoexpress bringer disse bildene, som skal være tatt like ved fabrikken i Coventry nå nylig. Selv om bilen ved første øyekast ser ut som storebror XK, har den merkbart kortere hjulavstand.

Under skallet ville vi også, hvis vi hadde fått lov til å lete, etter alt å dømme funnet er modifisert XK-chassis, klargjort for å få servert krefter fra diverse V6-maskinister i fronten.

Bilen blir noe mindre enn dagens XK-modell, men familielikheten på denne prototypen er åpenbar. Nykommeren vil også bygge på et modifisert XK-chassis. Foto: SM-Medien
Bilen blir noe mindre enn dagens XK-modell, men familielikheten på denne prototypen er åpenbar. Nykommeren vil også bygge på et modifisert XK-chassis. Foto: SM-Medien

I hvertfall i begynnelsen - det spekuleres også heftig i at en eventuell toppversjon kan få klemt ned en V8 i motorrommet, og at det kan komme til å dukke opp både hybrider og - hold på hatten - til og med en biodiesel-versjon på litt sikt.

Les også: BMW feirer stolt roadster-historie med konseptbil

Som synes kan vi vente oss en tradisjonell roadster, med canvastopp og to sitteplasser. Prototypen har påskrudde skjermbreddere og paneler rundt nedre kant bak, som tyder på at konstruksjonen ikke er helt ferdig ennå - eller i hvertfall ikke klar for å møte publikums granskende øyne.

Men om fronten og hekken er noe å feste tillit til, har vi en pen bil i vente - med klare familietrekk.

Arven etter E-type

XE ventes å bli en meget viktig modell for Jaguar både her i Europa og i USA, i konkurransen mot modeller som Boxster, SLK og Z4, når den dukker opp på markedet som 2013-modell. Mest sannsynlig vil den ferdige bilen bli premierevist på Geneve-utstillingen neste vår, formoder Autoexpress.co.uk.

XE blir etter alt å dømme en tradisjonell roadster med to seter og canvastopp. Mye tyder dog på at en del detaljer i bakparten på denne prototypen ikke er produksjonsklare ennå. Foto: SB-Medien
XE blir etter alt å dømme en tradisjonell roadster med to seter og canvastopp. Mye tyder dog på at en del detaljer i bakparten på denne prototypen ikke er produksjonsklare ennå. Foto: SB-Medien

Mens dagens XK har blitt en meget kostbar fornøyelse, vil denne på en måte ta opp arven etter 50-årsjubilerende E-type.

Den var for sin tid en både morsom og flott, men likevel ikke helt uoppnåelig roadster, og det er en oppskrift som Jaguar gjerne vil benytte igjen.

Bilen forventes å ville koste et sted mellom 40.000 og 50.000 britiske pund når den kommer.

Dersom prisen holdes innenfor et konkurransedyktig nivå kan den meget vel bli en etterlengtet suksess i et marked som tyskerne uten videre har delt mellom seg i svært mange år. Og slik sett kan den bli en verdig arvtager etter legendariske E-type.

Del med Facebook-vennene dine!

Men at en "ny E-type" nevnes i samme åndedrag som mulige dieselmotorer, det ville nok fått en del av konstruktørene fra 50 år tilbake til å utgyte noen svært u-britiske kraftuttrykk dersom de hadde hørt det...

Les også: E-type - ikonet fyller 50

Tror du Jaguar klarer å slå seg inn i den tøffe tysker-klassen? Si din mening i kommentarfeltet under!