Illustarsjon: Teamspeed
Illustarsjon: Teamspeed

Porsche 911 Targa: Gammel nyhet - god som ny?

Det ser ut som om 70 og 80-talls bilmoten er på vei tilbake

Som mange av Broom-leserene allerede vet så kom den legendariske 911 modellen allerede i 1963. To år senere – i 1965 – fulgte de opp med en aldri så liten bilrevolusjon. Nemlig en Targa modell. Men de var ikke aller først, det var nemlig Triumph TR4 i 1961, men de brukte ikke betgnelsen "targa"

Det som kjennetegner en targa er en løs takplate som kan fjernes på godværsdager og når man vil ha vind i håret og sol i ansiktet. Men den blir ikke like åpen som en cabriolet. Man har fortsatt bakruta på plass. For Porsches del gikk det også en solid targa-bøle tvers over taket der B-stolpen normalt er.

Mote på 70 og 80-tallet

Utover på 70 og 80-tallet så fulgte flere og flere bilmodeller opp Porsches targa-ide. Alt fra Dodge Viper via Nissan 280ZX til Fiat X1/9, Suzuki X90 og Ferrari 308 /328 for å nevne noen - fikk targa-tak.

Klassisk, lekker Porsche 911 Targa.
Klassisk, lekker Porsche 911 Targa.

Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-


Porsche syntes tydeligvis ideen var såpass genial at de ventet helt til 1983 – hele tyve år - før de kom med en ren cabrioletvariant av 911-en.

Ville forby cabriolet-er

Targamodellene av 911 solgte ganske godt og særlig i USA, der myndightene - av alle steder - ville forby cabrioleter på grunn av skade-risikoen ved velt.

På bruktmarkedet har ikke targa-modellene til Porsche oppnådd samme pris / vært like lettsolgte som coupe og cabriolet modellene. Mindre populære rett og slett.

Dårlig rykte

Noe kan nok skyldes i - alle fall de delvis riktige - ryktene om vannlekkasjer og vindsus, mens en annen årsak er at mange mener targa-bilene ikke blir like linjelekre som ditto biler med coupekarosseri.

Nå ser imidlertid den trenden ut til å ha snudd. De klassiske targa-bilenes etterspørsel øker og prisene er i ferd med å jevne seg ut.

Dagen Porsche 911/997 som glasstak-targa
Dagen Porsche 911/997 som glasstak-targa

Les også: Sommerens heftigste sportsbil?


"Jukse-targa"

Dette har naturlig nok Porsche-fabrikken fått med seg. Til tross for at Porsche holder kortene tett til brystet så vet vi at en helt ny 911-modell er på gang. De siste årgangene av Targa-bilene til Porsche har ”bare” hatt et panorama glasstak, og mange – undertegnede inklusive - har følt at dette har vært litt ”juks”...

Men nå går spekulasjonene høyt på om den ”ekte” targa-en endelig kommer tilbake. Designstudiene på disse bildene er det Teamspeed som står bak. Her er Targa løsningen tro mot det opprinnelige konseptet – og det hele ser da unektelig ganske bra og tøft ut? Jeg håper at den blir virkelighet.

Del med Facebook-vennene dine


Les mer om den nye 911-en: Se hva vi oppdaget på fergekaia

Hva mener du? Er targa helt ”ut” eller håper du at den kommer tilbake? Skriv inn i kommentarfeltet under:

Illustarsjon: Teamspeed
Illustarsjon: Teamspeed