Ikke mye rock´n roll eller forsinket ungdomsopprør over denne førerplassen. Du vil ikke tro hvem som har hatt BMW´en... Foto: eBay
Ikke mye rock´n roll eller forsinket ungdomsopprør over denne førerplassen. Du vil ikke tro hvem som har hatt BMW´en... Foto: eBay

Nå kan du kjøpe bilen til Bon Jovi

Du blir overrasket. Rock´n roll er ikke lenger hva det var...

Ungdomsopprør og rock har i all tid gått hånd i hånd, og de mest suksessfulle artistene har brukt sin status til å sette søkelyset på ting de har brent for. Det være seg krig, fattigdom, miljøvern eller alt sammen. Eller også har de kun vært ute etter å provosere omgivelsene.

Janis Joplin brant samtlige lys i alle ender på én gang, og kjørte psykedelisk dekorert Porsche 356 så lenge det varte. Gry Jannicke Jarlum var så sint, så sint på alle som røykte at hun kjørte loslitt Amazon for å provosere etablissementet.

Ikke spor av opprør

Elvis Presley hadde kanskje ikke så sterke meninger, men elsket å flashe pengene sine - og kjørte Stutz Blackhawk eller skinnende nye Cadillacer og Lincolns, som han ga bort til fansen når han fikk lyst på noe nytt. Det gikk sjelden mange uker mellom hver gang.

Les også: Stutz Blackhawk - for de som virkelig ville synes

Og i dag kan man nærmest forutsi at jo mer penger en artist har klart å spille inn, jo mindre er el-bilen han eller hun ruller rundt i. Bare for å gi oss andre dårlig samvittighet.

Det finnes knapt noen luksusbil som er mindre opprørersk og anonym enn en full-lesset, lang BMW 7-serie. Her lukter det byråkrat eller, ehm... norsk statsminister lang vei. Foto: eBay
Det finnes knapt noen luksusbil som er mindre opprørersk og anonym enn en full-lesset, lang BMW 7-serie. Her lukter det byråkrat eller, ehm... norsk statsminister lang vei. Foto: eBay

Men bare "nærmest". For ikke alle rockere er like alternative og provoserende i bilvalget. Det viser denne ytterst luksuriøse men samtidig diskrete BMW´en, som er til salgs i byen Glen Ellyn, Illinois. Bilens første, og så langt eneste eier er nemlig selveste Jon Bon Jovi, forteller selgeren på eBay.

Se auksjonssiden her:

For de mange som så den 49 år gamle rockeren i Oslo for bare noen dager siden fremsto han nok som en mann som kjører noe litt hårete. Kanskje en grom pick up, eller i hvertfall en Escalade med store hjul, dersom det er behov for å ta med familien på tur. Og skulle det nå være slik at den erkeamerikanske stjernen kjører tysk, ville en flashy S-klasse vært det første vi tippet på.

I overkant besteborgerlig?

Men så har han altså tuslet rundt i en av de mest nedtonede luksusbilene på markedet, en BMW 745 Li. Med standard felger, bestefar-grønn metallic og pent og pyntelig beige interiør. Det har han til og med gjort i åtte år, uten å lufte seddelbunken nok til å fornye bilen underveis.

Man kunne jo i det minste tro at Jon hadde flesket til med en politisk svært ukorrekt V12 og kjøpt 760-versjonen, men her sitter det en etter forholdene pen og pyntelig 4,4 liters V8. Foto: eBay
Man kunne jo i det minste tro at Jon hadde flesket til med en politisk svært ukorrekt V12 og kjøpt 760-versjonen, men her sitter det en etter forholdene pen og pyntelig 4,4 liters V8. Foto: eBay

Ok, den godeste Bon Jovi har sikkert flere biler. Men når bruktbilfirmaet D&M Motorsports outer ham som eier av en besteborgerlig BMW på denne måten rufser det litt opp i illusjonene våre.

Det får oss til å lure på om han egentlig tenkte på det oppvarmede og luftkondisjonerte baksetet når han sang "Bed of Roses", og om verselinjen "we´re halfway there, livin´ on a prayer" ble til en dag han slet med å komme seg gjennom iDrive-menyen.

Kanskje endte det med "Neurotica" i veikanten, og plass på et "Homebound Train"...

Les også: 7-serien tapte seg 1,2 millioner på syv år!

Hekken på Chris Bangles E66-design vil for all fremtid bli stående som noe av det mest omdiskuterte på en BMW. Det gjør den heller ikke enklere å selge. Foto: eBay
Hekken på Chris Bangles E66-design vil for all fremtid bli stående som noe av det mest omdiskuterte på en BMW. Det gjør den heller ikke enklere å selge. Foto: eBay

Nå er vel ikke Chris Bangles omdiskuterte svennestykke, 7-serien av E65 og E66-generasjonen, de enkleste bilene å selge brukt hverken i USA eller her, så det er forståelig at stjernestatusen brukes for alt hva den er verdt. Og om du ikke akkurat føler at denne bilen var "Born to be my baby" bare fordi selveste Jon har eid den, så kan det ende opp med å bli mye bil for pengene:

Tregsolgt, tross kjendisstatusen

Det er ingen knapphet på ekstrautstyr i bilen - tvert i mot er det knapper omtrent overalt i interiøret. "Bells will be ringing" for å fortelle deg om hvordan bilen har det til enhver tid. Dokumentene viser at den kostet voksne 81.000 dollar ny, og etter knapt 80.000 kilometer kan den nå kjøpes tvert for 26.000 dollar.

Det er ikke spart på noe i Jon Bon Jovis anonyme luksusbil. Den kostet da også over 80.000 dollar ny, og kan nå kjøpes for 26.000 - og kanskje mindre. Foto: eBay
Det er ikke spart på noe i Jon Bon Jovis anonyme luksusbil. Den kostet da også over 80.000 dollar ny, og kan nå kjøpes for 26.000 - og kanskje mindre. Foto: eBay

Så langt har dog eBay-publikummet kun bydd den opp til drøyt 13.000 dollar, men med seks dager igjen av auksjonen kan selgerne "Keep the faith" foreløpig.

Del med Facebook-vennene dine!

Skulle du være både Bon Jovi-fan, og samtidig en av de relativt få som mer enn noe annet i verden ønsker seg en grønn 745 Li nedlesset med utstyr og med bagatellmessig kilometerstand, ja da kan du kanskje gjøre en god handel her - litt avhengig av hva bilen ender opp med av registreringsavgift etter alternativ beregningsmåte.

Så er det bare å gå "Wild in the streets"...

Les også: Farlige fiender? Gorbachevs skuddsikre MB er til salgs