Vi er i gang med testing av Hyundai i40. Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har fått prøve både diesel og bensinutgaven. Han er ikke i tvil om hvilken motor som passer bilen best.
Vi er i gang med testing av Hyundai i40. Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har fått prøve både diesel og bensinutgaven. Han er ikke i tvil om hvilken motor som passer bilen best.

Hyundai i40: Dette er førsteinntrykket av "Passat-killeren"

Den nye Hyundai i40 er Koreas våpen mot eteblerte familebiler som Moendeo, Avensis og Passat. Les mer her:

Hyundai har lagt store ressurser i utviklingen og satser målrettet mot det europeiske familiebil-markedet: De skal vise muskler mot de etablerte som Toyota Avensis, VW Passat og Ford Mondeo. Ingen lett trio å gå i krig mot, med andre ord.

Brooms nyansatte redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, er blant de aller, aller første som kjører bilen. Han er nemlig vår ”utskremte” på Hyundais Europa-lansering, som er lagt til Norge – nærmere bestemt Larvik. 400 europeiske journalister fra 28 land i Europa skal fra og med i dag og ut juni teste Hyundaien her i Norge.

Vegard har hatt 29 biler på 18 år

Fin forfra, men...

- Vegard – liker du det du ser?

- Ja, absolutt. Særlig fronten og frontlyktene synes jeg er tøffe. Fra siden minner den litt om Toyota Avensis, mens bakenden er jeg litt mer usikker på. Liker ikke helt bakruta, og heller ikke kromlisten som går ”inn” i baklampene Men alt i alt en pen bil. Helt tydelig designet for det europeiske markedet. Her er det typiske ”Asia-preget” borte. Men så har jo også Hyundai et eget designsenter i Frankfurt, forteller han.

Dette er testbilen Vegard kjørte mandag. (Foto: Vegard Johnsen)
Dette er testbilen Vegard kjørte mandag. (Foto: Vegard Johnsen)

- Den innvendig plassen er det sikkert mange som er spente på...

- Klart det. Det er jo kjempeviktig for en slik bil. Men aller først må jeg bare få fortelle at den innvendige, opplevde kvaliteten er det som så langt har overrasket aller mest i positiv retning. Her har i40 tatt et kvantesprang i forhold til tidligere modeller. Rattet er deilig og tykt, setene er kjempegode. Testbilen jeg kjører har sportstoler i skinn – utrolig gode, og instrumentbordet er også veldig...

Instrumenter (Foto: Vegard Johnsen)
Instrumenter (Foto: Vegard Johnsen)


Plassen?

- Hallo! Plassen?

- Eh... ja. Vet du hva. Den er virkelig romslig, altså. Jeg tror faktisk at den er større i baksetet enn VW Passat, plassen foran er som allerede nevnt raus og bagasjeplassen svarer også til forventningene – og vel så det. Dessuten har Hyundai gjort en god jobb med støydemping. Kan ikke si annet enn at jeg er imponert.

Virker lovende

- Hvordan er den på veien, da?

- Har kjørt den bare noen få kilometer foreløpig. Motoren er en 1,7-liter CRDi – altså diesel på 136 hk, og den har manuelt gir. En god kombinasjon. Frisk, seig og stillegående. Dette virker veldig lovende, men jeg må få teste litt mer før jeg uttaler meg bastant. Men jeg trives bak rattet her så langt, i alle fall.

- Jeg har også kjørt bensinutgaven med 177 hk og automatgir en liten tur. Men jeg liker dieselutgaven bedre. Mye bedre. Både momentet og det at kraften er så tilgjengelig på lave turtall synes jeg er deilig. Det er nok også dieselen som kommer til å selge klart mest her hjemme. Bensinutgaven kjennes rett og slett daffere ut.

- Det alle lurer på er om denne virkelig kan utfordre de etablerte. Kan den?

- Ja, denne overrasker, og jeg mener at denne kan yppe seg mot de etablerte, avslutter Vegard, som lover å komme tilbake med en fyldigere rapport om den spennende nykommeren etter en litt grundigere test.

Hyundai i40 er kjent for å gi mye bil for pengene - men det hjelper tydeligvis fint lite på salget.
Hyundai i40 er kjent for å gi mye bil for pengene - men det hjelper tydeligvis fint lite på salget.

Først som stasjonsvogn

Størrelsesmessig går den rett inn i en svært attraktiv klasse for norske nybilkjøpere. i40 er 4,7 meter lang og har en bagasjekapasitet på 553 liter med passasjerer i baksetet - og 1.719 liter med baksetene nedslått.

Stasjonsvognutgaven er altså først ut av i40-modellene. Den forrige bilen fra koreanerne i denne klassen, Sonata, tapte mye salg på at den ikke kom som stasjonsvogn. Nå har de tydeligvis lært den leksa.

Innstegsmodellen har en 1,7-liters dieselmotor på 115 hk. Med Hyundais ISG-system (Idle Stop & Go) er CO2-utslippet nede i aktseptable113 g/km.

Del med Facebook-venne dine

Les også: Ta bilde av i40 - vinn Broom T-skjorte:


Nøkkeldata:


Hva synes du om Hyundai i40 - skriv inn i kommentarfeltet under: