TV HISTORIE: NRK2 serien «Hurtigruten minutt for minutt» skapte mediehistorie denne helgen. (Foto: SCANPIX, © IDA)
TV HISTORIE: NRK2 serien «Hurtigruten minutt for minutt» skapte mediehistorie denne helgen. (Foto: SCANPIX, © IDA)

Hurtigruten skapte TV-historie

Reklameguru: – Dette er den mest effektive markedsstyringen jeg har vært vitne til.

NRK2-serien «Hurtigruten minutt for minutt» skapte mediehistorie denne helgen. Over 2,6 millioner nordmenn var innom Hurtigruten i løpet av helgen.

Dermed NRK2 til Norges aller største kanal for øyeblikket, med en markedsandel på 35 prosent.

God reklame

EFFEKT: Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen tror suksessen gir varig reklameeffekt for Hurtigruten.  (Foto: Audun Braastad 5021, © ps)
EFFEKT: Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen tror suksessen gir varig reklameeffekt for Hurtigruten. (Foto: Audun Braastad 5021, © ps)
Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen tror suksessen gir varig reklameeffekt for Hurtigruten.

– Dette er den mest effektive markedsstyringen jeg har vært vitne til, sier Steen Jensen til «God Kveld Norge».

Reklameverdien er vanskelig å anslå ifølge reklameguruen, men med en prislapp på 50.000 kroner for 30 sekunders fjernsynsreklame, vil Hurtigruten etter 134 timers sending ha en verdi på 804 millioner kroner.

– Det er utrolig fascinerende å se hvor mange som er opptatt av dette. Det er en fantastisk greie. Det er noe særnorsk og urnorsk ved det som gjør at folk blir fascinert. Det ville forundre meg grasalt om dette programmet ikke ga betydelig økning i besøkstallene, sier han til «God Kveld Norge».

– Jeg har aldri sett på makan

Hele 2 av 3 nordmenn var innom NRK2 denne helgen. Seertoppen var kl. 23.47 søndag kveld, da MS Nord-Norge kom inn i Trollfjorden. Da fulgte 692.000 seere Hurtigrutens innseiling i den kjente fjorden

– Jeg har aldri sett på makan siden jeg begynte med TV-analyse. Dette er TV-historie, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen i en pressemelding.

Hurtigrutens aksjonærer kan også glede seg over suksessen. Etter NRK startet sine TV-sendinger har verdien på aksjene til Hurtigruten på Oslo Børst økt jevnt og trutt.

Les også: Hegnar frifunnet i bitter rettstrid

I forrige uke steg de med 6,67 prosent. Mandag morgen er aksjen opp nye 5,60 prosent, noe som tilsvarer 135 millioner kroner bare siden fredag.

Det melder storeier i Hurtigruten, Trygve Hegnar, gjennom sin finansportal Hegnar Online.