Mercedes-Benz E420 CDI: Verdens raskeste dieselbil til salgs
Og den bruker under literen på mila!
Før dere gjør dere klare til å hudflette oss for å kalle en gubbebil som Mercedes E-klasse for verdens raskeste, vennligst les videre for å se at vi har full dekning for både tittel og ingress:
Da Mercedes lanserte sin E-klasse 420 CDI i 2006 var den nemlig nettopp verdens raskeste serieproduserte dieselbil.
Ikke så rart heller - for under panseret sitter det en ut-av-denne-verden-sterk V8-motor. Det er ikke så mye gubbebil over den modellen med andre ord!
535d-killer
Med 313 hk og 700 NM hadde 420 CDI nok dreiemoment til å flytte Bergen over til Østlandet om en skulle ønske det!
0-100 km/t går unna på 5,4 sekunder med manuelt gir, men de fleste valgte automatkassen. Da rekker du å bli 6,1 sekunder eldre fra stillestående til 100 km/t - men det er fremdeles nok til å etterlate for eksempel forrige generasjons BMW 535d (E61) i eksosrøyken. Den trenger nemlig 6,6 sekunder på samme øvelse.
Automatgiret kalles 7G-Tronic og er, som navnet tilsier, 7-trinns.
Bilen vi har funnet er også utstyrt med automat.
LES OGSÅ - Se hele annonsen her!
Pris som ny: 1,35 mill.
Automatgir er forøvrig ikke det eneste utstyret kunden som kjøpte den aktuelle bilen ny ba om. Han takket ja til ekstra moro til 200 000 kroner - slik at nybilprisen ble over 1,35 millioner kroner.
Fire år senere er den din for knappe 550 000 kroner - etter at tidligere eiere har tapt omkring 200 000 kroner i året. Det tilsier at det verste verditapet er tatt.
Men så er da også km-standen oppe og snuser på 170' km. Det tilsier at en grundig sjekk av bilen er smart - for dette er ikke de billigste bilene å fikse når noe går galt.
Autobahn-cruiser uten sidestykke
MB E-klasse er jo en av drosjesjåførenes favoritter, med overlegen komfort og god plass. Noen av dem kommer dessuten med firehjulstrekk, som kan være en stor fordel.
Bilen som ligger til salgs har imidlertid ikke det - og med de kreftene som er tilgjengelig kan det være verdt å huske slev om det er sommer og sol ute akkurat nå.
420 CDI når toppfarten på 250 km/t helt uten å anstrenge seg - og en autobahn-cruiser nesten uten sidestykke. Hverken Audi eller BMW kan tilby noe med fire dører og diesel som matcher dette.
Forøvrig blir bilen også ganske sporty å kjøre når den får justertbart understell, slik de fleste 420 CDI-ene har. Her kan du velge mellom fire innstillinger: Comfort, Sport 1, Sport 2 og heising av hele bilen.
Hvis du vurderer å kjøpe en E-klasse bør du imidlertid lese mer om hva du bør se opp for her.