Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

Disse merkene taper kampen om Europas bilkunder

Vi tror denne listen vil gi deg er par overraskelser!

Her hjemme går nybilsalget så det griner, og alt tyder på at 2011 – slik som 2010 - skal bli nok et godt år for norsk nybilsalg.

Det snakkes om 130.000 enheter her hjemme for inneværende år. Vi må faktisk helt til bake til 1986 – og jappetiden – for å finne et år med like mange nybilregistreringer i mai måned.

Finanskrisen får skylden

Mye av grunnen er at vi slapp fra finanskrisen med ”skinnet på nesen” – i motsetning til flere andre land ute i Europa. Tallenes tale er tydelig. Flere av de som virkelig fikk skrubbet neseskinnet under finanskrisen er de samme landene som har dårlig nybilsalg nå.

For eksempel så falt bilsalget i Italia med 15,1 prosent og i Spania med hele 25,7 prosent. Dramatiske tall med andre ord. Totalt falt det europeiske bilsalget med 0,8 prosent.

Hittil i år har bilsalget gått opp 11,7 prosent, mens mai alene har en økning på hele 14,4 prosent.

Disse økte

Også de forskjellige bilmerkene opplever store forskjeller i salget. Mitsubishi, Nissan og Volvo opplever størst salgsøkning på henholdsvis 38,2, 21,3 og 14,3 prosent i Europa i perioden fra januar til mai. Det er også de tre eneste som har en økning på over 10 prosent.

Andre merker sliter tungt på det europeiske markedet, og i tabellen under ser du hvilke bilmerker som har tapt mer enn 10 prosent markedsandel hittil i år.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Derfor får du ikke så mye som du ønsker for bruktbilen

Dette er taperne:

Bilmerke

Antall solgte biler

Endring i %

Chrysler group (Jeep, Dodge & Chrysler)

11 785

- 31,6

Mazda

61 974

- 22,4

Honda

65 892

- 19,5

Jaguar og Land Rover

34 112

- 18,6

Fiat group (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari & Maserati)

430 443

- 13,6

Kilde: European Automobile Manufacturers' Association