Ford Mustang: Er dette 2014-modellen?
Et av de store ankepunktene kan bli en saga blott.
En av tidenes mest sagnomsuste bilnavn kan være i ferd med å få nok et generasjonsskifte. Ifølge ridelust.com er det en ny variant i kulissene, og ut ifra tegningene kan vi forvente oss en langt mer moderne stil enn i dag.
Dagens Mustang er kraftig, kantete og muskuløs i utseende. Om bildene vi bringer her er en indikasjon på veien videre ligger det an til langt mer kurver i neste runde. Både A-stolpene og hoftene over bakhjulene har fått kuppelfasong - og hekken byr på færre rette linjer.
Den nye designretningen gir et langt mer moderne inntrykk - samtidig som bilen ser passe sint ut.
LES OGSÅ - Lyst på en gammel Mustang-klassiker? Sjekk denne:
Firesylindret motor!
Men det er også flere kjente elementer som stammer helt tilbake til originalen fra , som tripple baklykter, inntrukne hovedlykter og linjene ned fra taket slik de var på Fastback-modellene.
Selv marikanske muskelbiler må ta hensyn til utslippskravene. Mustang vil naturligvis være tilgjengelig med V6 og V8-motorer, men Ford har også en firesylindret variant på hånden.
Turbo og rundt 300 hk vil være nok til å gjøre bilen vass nok til å matche utseendet og forventningene til denne typen bil.
Modellen som det spekuleres i vil være tilgjengelig i 2014 skal bli noe mindre, og en hel del lettere. Det bidrar også til både mindre utslipp av Co2 og drivstoff.
LES OGSÅ - Mustang, den amerikanske legenden
Viktig endring
En av de viktigste endringene hva gjelder kjørekomfort, er at bakakslingen nå blir uavhengig. Her har Mustangen slitt i tiår med gammel teknologi, som har gått hardt utover både komfort og kjøreegenskaper. Med uavhengig bakaksel vil bilen kunne hevde seg langt bedre.
Også på interiørfronten skal det jobbes med å tette avstanden til bilene i Europa og øke kvalitetsfølelsen.
Men alt for mange endringer skal en selvsagt være forsiktig med å foreta seg. Mustang er en merkevare som bygger på lange tradisjoner og som det knyttes forventninger til.
Tror du nye Ford Mustang kan matche europeiske coupeer som Audi A5, BMW 3-serie Coupe og Mercedes CLK?