BILEN MIN: Eivinds Volkswagen Beach Buggy Deserter GT
Dette er en ekte sørlands-bil. Er du tallnerd ser du det på registreringsnummeret.
I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Det måtte jo være solkysten, ikke sant?
Noen mennesker har guts til å realisere guttedrømmer som vi andre kanskje ikke våger. Eivind fra Farsund er en slik kar. Den blide sørlendingen tar hvert år sommeren på alvor og starter opp sin totalrenoverte Beach Buggy. Så freser han rundt i sanden og nyter drømmen som så mange av oss hadde på 1980-tallet.
Da rulet nemlig ombygde Bobler både gater og strender. Ingenting var tøffere enn en bokser-fresende Porsche-boble eller aller kulest: En sandloppe på fire hjul - som bilen til Eivind.
Nyt bildene og det deilige synet. Forestill deg lyden. Og nyt sommeren!
Sær bruktbil: Er dette Norges nyeste gammel-Boble?
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Eier: Eivind Reisvaag Sunde (29)
Bosted: Kommer fra Farsund - en sørlandsidyll på sitt aller beste - men er bosatt i Oslo. Bilen står på Sørlandet.
Litt om meg selv: Har kjørt og kjører det meste. Alt fra elbil til stridsvogn.
Fikk brått så lyst på den...
Bilen: Volkswagen Beach Buggy Deserter GT 1969 modell.
Står på forkortet og forsterket understell fra folkevogn.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Hvor lenge har du eid den? Impulskjøp sommeren 2005. Denne bilen måtte jeg bare ha!
Hva har du gjort med den? Da jeg overtok bilen var den i sørgelig forfatning. Bilen hadde stått lagret i mange år, og hadde behov for en full restaurering.
Roy kjører en VW Boble som er påkostet 120 000 kroner
Nå: Fabrikkny motor
Den ble hentet fra Sverige og strippet helt ned. Rammen ble rustbehandlet og forsterket. Nye dempere, bremser og hjuloppheng med justerbar Puma senkeforstilling ble montert.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Karosseriet ble pusset ned og lakkert i flott rødfarge. Orginal luftavkjølt 1500 ccm motor ble overhalt, men senere byttet ut med en fabrikk ny motor. Dessuten satte jeg på nye dekk og overhalte eksosanlegget.
Frontrute ble byttet da denne orginale var sprekt. Etter mye jobb fant jeg tilslutt ut at den orginale ruta var identisk med frontruta fra en Renault Dauphine (1956- 1968). Ny og laminert rute ble spesialbestilt fra Finland. Kalesje ble også overhalt.
Delta 4x4: Amarok for deg som vil "opp og frem":
Drømmer om dobble "webere"
Liker best med bilen: Lyden fra brummende eksos, skyfri himmel og full tank en deilig sommerdag i juli.
Beste opplevelse med bilen: Ferietur til Danmark i fjor sommer sammen med min fru. Langs store deler av Danmarks kyst er det nemlig lov til å kjøre på strendene. Anbefales! For eksempel går E 126 langs strendene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Framtidsplaner for bilen: Buggi-en skal få doble weber forgassere og ny kalesje. Og dessuten ny garasje!
Lokalpatriotisme i elegant innpakning
Drømmebil: Som så mange andre skulle jeg gjerne hatt en kjempestor garasje. Den skulle jeg fylt med mye snadder!
Annet: Bilen har forøvrig fått skiltnummer F 4550, en forkortelse (postnummer) og patriotisk hyllest til sommerbyen Farsund.
Har du en sommerbil du vil dele med oss? Finnes det noe som overgår en Beach Buggy? Send oss bilder og opplysninger, se info her.
Les også: Dette må du vite om chiptuning
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Eivind om? Bruk kommentarfeltet under!