Adrian nyter hvert sekund bak rattet i denne bilen. (Foto: Privat)
Adrian nyter hvert sekund bak rattet i denne bilen. (Foto: Privat)

BILEN MIN: Adrian sin Volvo 121 Amazon

Tross ung alder har Adrian allerede hatt mange opplevelser med den gamle, sjarmerende Volvoen.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Om vi går et par-tre tiår tilbake var Amazon den ultimate ungdomsbil i norske bygder og tettsteder. Den var slitesterk, billig nok og enkel å skru på og resultatet var selvfølgelig at mange ble rånet i hjel. Adrian er så heldig at han har en relativt original versjon og han nyter stadig den usminkede følelsen fra den gang en bil bestod av stål og litt gummi.

I dag er Amazonen ekte veteranbil og litt av en klassiker. Designet er helt unikt og en egen Norsk Volvo Amazon Klubb ble stiftet i 1990 med formål om å bidra til bevaring og restaurering av den gamle, svenske perlen.

Adrian håper han etterhvert får råd til å restaurere sitt eksemplar, les videre om planene:

Verdens lengst kjørte bil er en Volvo P1800

Eier: Adrian Børvik (18)

Bosted: Mo i Rana

Litt om meg selv: Er over gjennomsnittet bilinteressert, kjørte for første gang som 11-åring og fikk min første bil når jeg var 14, en volvo 245 med B21A.

Den var ikke så sprek, men holdt i massevis dengang. Planen var at den skulle bli bilcrossbil, men pengene strakk ikke til. Jeg brukte den hver vinter og lærte meg å kjøre på egenhand og har siden da kjøpt én bil i året og har til nå fem stykker, hvorav to skal vrakes.

Jonas kjører en helstrøken Volvo 740 Turbo Intercooler

Sub-en skal ut

Bilen: Volvo 121 Amazon

(artikkelen fortsetter under bildet)

Amazon er en klassiker med et unikt design. (Foto: Privat)
Amazon er en klassiker med et unikt design. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Hatt den i litt over ett år, fikk den like før jeg ble 18, etter at faren min har hatt den stående i fem år før meg.

Hva har du gjort med den? Jeg har ikke hatt råd til å gjøre noe særlig med den ennå, bortsett fra å montere et billig eksosanlegg av diverse komponenter jeg har samlet fra 14-årsalderen.

Sub-høyttaleren blir tatt ut snart, mens mine -90talls treveis Clarion-høyttalere blir værende, da de passet perfekt i mellom baksetet og bakruta.

- Ikke mobb bilen min! Kristian må stadig ta sin Volvo XC-90 i forsvar

Dårlig teknisk stand

Liker best med bilen: Liker at den skiller seg såpass ut. Dette er den eneste Amazonen i kommunen som er i daglig bruk og at det ikke er mange 18 åringer nå til dags som har en amazon til førstebil.

Liker minst med bilen: At den er i så dårlig teknisk stand som den er i, den har sannsynligvis gått veldig langt og hardt da motoren er utslitt (har bare 6,8:1 i komp på en av sylindrene).

(artikkelen fortsetter under bildet)

Kjøring under slike forhold er moro, men det gjelder å passe på. Adrian fikk seg en smell... (Foto: Privat)
Kjøring under slike forhold er moro, men det gjelder å passe på. Adrian fikk seg en smell... (Foto: Privat)

Girkassen er fra PV/Duett og synkroniseringen på førstegir er oppbrukt, men det gjør ikke noe, er bare ekstra stas å mellomgasse, he-he.

Bakakslingen uler ganske mye, også er det ganske småting som trenger å byttes; som foringer, kryss, eksosanlegg og pakninger.

Magnus kommer fra en skikkelig Volvo-familie og kjører stilig C30

Ærlig kjøreopplevelse

Beste opplevelse med bilen: Hver eneste gang jeg starter den opp og kjører meg en tur!

Det er bare å stirre hardt nok på tenningslåsen så starter den tvert, og følelsen du får når du kjører den er ikke i nærheten av noe annet jeg har kjørt. Den er overraskende rapp på gassen og du har så god kontakt med underlaget siden den ikke har servo.

Bilen har senkefjærer foran med Bilstein-dempere så du kjenner hver hump både i rattet og i karroseriet, og alt bråker, du får rett og slett ordentlig følelse av og kjøre bil, imotsetning til moderne biler der du sitter så avskjermet ifra resten av verden.

Framtidsplaner for bilen: I første omgang så skal alt det tekniske ordnes. Motoren må overhales og da blir jeg sikkert å finne meg en ”E-topp” eller steg 1 med 32/36 weber-forgasser i samme slengen.

Dessuten skal det som er av rust fjernes og jeg skal omlakkere til sjøblå metallic – den gamle fargen fra Volvo 164.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Slik så bilen ut etter nærkontakt med kompisens hengerfeste. (Foto: Privat)
Slik så bilen ut etter nærkontakt med kompisens hengerfeste. (Foto: Privat)

Drømmebil: Har veldig mange drømmebiler, alt fra japanske biler til amerikanske biler, men den største må nok være en lettere modifisert Volvo P1800

Marius har satt 17-tommers "American Racing-felger" på Amazonen sin.

...Så smalt det

Annet: Første tiden jeg hadde lappen ble det mye kjøring, hver kveld i et par uker brukte jeg opp en tank med bensin og alle pengene jeg hadde.

Så kom snøen og det ble enda mer kjøring og dum som jeg var brukte jeg vinterdekka som stod på når jeg fikk den. Disse var regummierte dekk fra 1998, og en kveld jeg var ute og kjørte skled jeg rett inn i hekken på kompisen sin Volvo 240 som kjørte foran. Dere ser på bildet hvordan det gikk...

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Topp 5: Dette er Volvos beste stasjonsvogner gjennom tidene

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Adrian om? Bruk kommentarfeltet under!