BMW 2 serie
BMW 2 serie

BMW 2-serie: Snart blir den en realitet

Gamle modeller får ny betegnelse - og det kommer en helt ny variant.

Car Magazine viser bilder av BMW kommende 2-serie, og forteller at todørsversjonene av 1- og 3-serien vil relanseres som henholdsvis 2- og 4-serie. Det gjelder både coupe og kabriolet-modellene.

Bakgrunnen for de nye navnene skal være det mest kjent av alle motiver for å gjøre endringer på en bil - nemlig penger.

Her ser Bayern-folket muligheten til å styrke en merkevare, og således forsøke å hente ut mer kroner, skal vi tro det britiske bilmagasinet.

LES OGSÅ - Her er den pinlige brosjyrelekkasjen om nye CLS

BMW 3-serie har en lang og stolt tradisjon som coupe - ikke minst gjennom de mest sportslige M3-modellene.
BMW 3-serie har en lang og stolt tradisjon som coupe - ikke minst gjennom de mest sportslige M3-modellene.

Høyere status

Det vises til at Audi og Mercedes har gjort det samme med henholdsvis A5, som i stor grad bygger på A4, og E-klasse coupe og kabriolet, som i stor grad bygger på C-klasse. Poenget er at det gjerne knyttes litt høyere status til tallene (bokstavene) jo høyere de blir. En 435 kan fort bli litt mer spentsig enn 335 - i alle fall for kjennere.

Den samme ideen var aktuell for et tiår siden, men den gang ble det bestemt at en omlegging av modellbetegnelsen kunne oppfattes som at en ikke hadde tro på 3-serien som merkevare.

3-serien har siden den ble lansert på 70-tallet vært en av BMW største suksesser. Ikke minst har coupe-en vært synonymt med gode kjøreegenskaper.

De første modellene som blir erstattet skal være 3-serien coupe (som blir 4-serie) og 1-serie coupe (som blir 2-serie) - begge i 2013.

LES OGSÅ - Audis firedørs coupe - her er prisene

4-serie som firedørs coupe

Slik tror Autobild at nye 4-serien kan bli seende ut.
Slik tror Autobild at nye 4-serien kan bli seende ut.

Etterpå kommer 1- og 3-serie-kabrioletene i tur og orden i 2014 - mens det er tenkt en helt egen 4-seriemodell ala A5 (firedørs coupe) i 2015.

Firedørs coup-er har blitt ettertraktet etter at Mercedes lansert sin CLS. I tur og orden har blant andre både VW og Audi hengt seg på, med modeller som A5 og CC.

BMW på sin side lansert GT-modellen, som var en slags krysning mellom stasjonsvogn og sedan. Ikke alle falt for det designet, og enda færre for prisen.

Mercedes har dessuten planer om å være først ute igjen, ved å lansere stasjonsvogn-versjon av CLS - der en altså har fem dører men fremdeles forsøker å holde på coupe-linjene.

Forøvrig er VW godt i gang med sin neste generasjon av CC - som det så langt bare har sluppet noen godt kamuflerte bilder av. Men det ventes at profilen blir skarpere, med et mer moderne utseende både gjennom en markant grill, LED-lys og som på den første, signaturlykter som setter et eget preg på utseende både foran og bak.

LES OGSÅ - Slik blir firedørscoupeen som stasjonsvogn

Del med dine venner på Facebook