De 'nyeste' R bilene er foreløpig de som ble introdusert i 2002, og forble i produksjonen fram til den nye modellen kom på markedet. Foto: Netcarshow.com
De "nyeste" R bilene er foreløpig de som ble introdusert i 2002, og forble i produksjonen fram til den nye modellen kom på markedet. Foto: Netcarshow.com

V70 R: Nå er Volvo-verstingene på tilbud

Kostet over 1 million nye - nå kan du få de for under 400 000 kroner.

Det går ikke mange originale Volvo V70 R på norske veier. Men dette var altså det ypperste Volvo kunne bringe til torgs på 2000-tallet.

Herregårdsvognene til Volvo har i en årrekke vært synonymt med overflod av plass, komfort og høy sikkerthet - og etterhvert stort sett blitt solgt med relativt snille dieselmotorer her til lands.

Men noen hos den svenske bilprodusenten bestemte seg allerede da 850-modellen ble laget, på midten av 90-tallet, for at de ville tilby kundene noe mer spentstig også. 850 startet produksjonen i 1991, og i 1994/1995 kom R-versjonen med først 240 hk, og ett år senere med ny motor på 250 hk.

850-en markerte starten på tre generasjoner med skikkelige verstingbiler - foreløpig har vi ikke fått noen R-versjon av gjeldende V70.

LES OGSÅ: Nå får du R-pakke på V60 og S60

300 hestekrefter

De "nyeste" R-bilene er altså de som ble introdusert i 2002, og forble i produksjonen fram til den nye modellen kom på markedet.

I tillegg til en fortreffelig motor på 300 hestekrefter, ble R-modellene levert med firehjulstrekk og aktivt understell.

Et lite tips til de som vurderer disse bilene er å tenke på hvor viktig det er med automatgir. For V70 R med og uten automat er to vidt forskjellige ting.

0-100 km/t koster unna på 5,9 sekunder med manuelt gir, mens samme øvelse tar 7,7 sekunder med automat. Årsaken er rett og slett at dreiemomentet er senket noe, for at ikke girkassen skal få helt hetta.

Her handler det altså om å bestemme seg for hva som er viktigst: Rå akselerasjon eller å slippe å gire selv. Akkurat nå kan du faktisk velge og vrake, siden det ligger modeller både med og uten automatgir til salgs.

SE ANNONSEN: Her er bilen med manuelt gir

Volvo V70 R grå
Volvo V70 R grå

Ingen M5-killer

V70 R er forøvrig en bil som fikk mye god omtale i pressen, men som de fleste likevel var enige om ikke var noen reel konkurrent til BMW M5/M3 og Audi S6.

Men at du får en stor og praktisk bil, med mer plass enn de fleste andre biler med denne typen ytelser, er det ingen tvil om. Dessuten var R-modellen til dels langt billigere enn Audi og BMW sine toppmodeller.

SE ANNONSEN: Denne har automatgir

Volvo V70 R Sølv
Volvo V70 R Sølv

Volvo har også gjort en god jobb med stylingen. Den er i god Audi-stil tonet ned såpass at noen vil tro at du eier en litt lat diesel. Men de for de som har peiling vil diskret styling, felger, lykter og R-symboler være tegn på at så er langt fra tilfelle.

Med manuelt gir er du nesten garantert først i en lyskryss-duell.

SE ANNONSEN: Her er modellen med "R-fargen"

Volvo V70 R blå
Volvo V70 R blå

Denne bilen har kanskje ikke bilhistoriens mest populære farge, men den er mye brukt på R-bilene - og gjør den unektelig ganske unik.

Så, hvis du bærer på en drøm om å frakte familien rundt i et lyntog, uten å ofre hverken sikkerhet, komfort eller plass, da kan V70 R være bilen for deg...

SE OGSÅ: Før du kjøper brukt V70 må du vite dette!

Del med dine Facebook-venner