VILLEDENDE: Forbrukerombudet har vurdert mobiloperatørenes ulike høstkampanjetilbudene og sendt brev til åtte mobilselskaper med beskjed om at kampanjene deres må endres.  (Foto: Lien, Kyrre/SCANPIX)
VILLEDENDE: Forbrukerombudet har vurdert mobiloperatørenes ulike høstkampanjetilbudene og sendt brev til åtte mobilselskaper med beskjed om at kampanjene deres må endres. (Foto: Lien, Kyrre/SCANPIX)

Mobilnettet

Telenor aner ikke hvordan feilen som slo ut mobiltrafikken fredag oppsto.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mobilnettet var lørdag oppe igjen, og Telenor forsøker å finne ut hvorfor mer enn to millioner kunder var uten mobildekning i 18 timer.

Trafikken i mobilnettet har i all hovedsak gått som normalt siden midnatt lørdag men Telenor overvåker nå nettet kontinuerlig for å være sikker på at problemet er løst.

– Vi har ennå ikke funnet årsaken til feilen, men har full innsats på å finne ut hva som skjedde. Når vi har kartlagt årsaken til feilen vil vi sette oss ned og granske dette, ta lærdom av situasjonen og avklare tiltak for å unngå at en lignende situasjon kan oppstå, sier informasjonssjef Kristin Tønnessen i Telenor Norge til NTB.

Hun innrømmer at reserveløsningene ikke fungerte i denne situasjonen.

– Vi har gode reserveløsninger, men disse fikk vi ikke satt inn så lenge vi ikke visste hvor feilen lå. Når vi først fant feilen så gikk det veldig kort tid før vi fikk nettet opp igjen. Men det er viktig å understreke at dette nok er den mest omfattende feilen vi har hatt på mobilnettet i Norge, sier Tønnessen.

Feilen i den berørte serveren var vanskelig å oppdage fordi den ifølge Tønnessen ikke var «logisk». (©NTB)