Telenor sliter med å finne feilen som rammer mobil-Norge

Umulig å ringe til og fra Telenors mobilnett over store deler av landet fredag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dessverre har vi ikke funnet feilen, men dette har selvsagt høyeste prioritet hos oss. Vi har kalt inn ekstramannskaper både fra leverandørene våre og fra egne rekker for å finne ut hvor feilen ligger, sier kommunikasjonsdirektør Torild Lid Uribarri i Telenor til TV 2 Nyhetskanalen ved 17.30-tiden.

Kommunikasjonsdirektør Torild Lid Uribarri. (Foto: Johnny Syversen/TELENOR)
Kommunikasjonsdirektør Torild Lid Uribarri. (Foto: Johnny Syversen/TELENOR)

Feilen ble først oppdaget klokka 12.21. Nesten seks timer senere, er problemene fortsatt ikke over. Den rammer både taleanrop og datatrafikk, mens fasttelefonnettet fungerer som normalt.

– Feilen rammer hele landet. Fremkommeligheten er sterkt redusert. Man får ringt fra mobilen til fastnett og til Netcom-kunder, men ikke fra mobil til mobil i Telenors nett. Vi beklager sterkt og jobber intenst med å rette feilen, forklarer informasjonssjef Kristin Tønnessen i Telenor sier til tv2nyhetene.no.

BAKGRUNN: Trøbbel med Telenors mobilnett

Det er også problemer med å ringe nødnumrene 110, 112 og 113 fra Telenor-tilknyttede mobiltelefoner. Dersom man tar ut SIM-kortet av telefonen vil det imidlertid virke, siden telefonen da vil forsøke å koble seg til andre nettverk.

Problemene rammer både Telenors kunder og de operatørene som bruker Telenors nettverk, som Ludo, Ventelo og Talkmore. Netcom har ingen problemer med sitt nett.

– Hva kan være årsaken?

– Foreløpig kan vi ikke rette mistanken mot noe spesielt, sier Uribarri.

Hun kan derfor ikke gi noe estimat om når nettet er i drift igjen.