VW Passat 2,0 TDI: 5.500 norske familier kommer til å velge denne bilen i år

Hvorfor? Les mer her:

Bil: VW Passat Modell: 2,0 TDI, DSG, 4Motion, Highline Motor: 2-liter diesel Effekt: 170 hk / 350 Nm 0-100: 8,7 sekunder Forbruk: 0,57 l/mil ved blandet kjøring Pris fra: Kr 303 550,- Pris testbil: Kr. 583 210,-

VW Passat. Få – om noen – bil har fraktet flere bleiepakker til de norske hjemmene de siste årene enn nettopp denne bilen - rett og slett fordi den er en populær familiebil.

Den er faktisk så populær at 5 500 norske familier kommer til å kjøpe den inneværende år. Det gjør at den vil ligge helt i tetsjiktet blant Norges mest solgte bilmodeller i 2011, sammen men lillebror VW Golf. Disse to til sammen kan man trygt fastslå har overtatt rollen som VW bobla hadde på 60-tallet - nemlig som folkevogner.

Passat-kommunen i Norge

Som en liten kuriositet kan det nevnes at Målselv kommune i Troms er den kommunen i Norge hvor det selges flest Passat-er til privatpersoner i forhold til innbyggertall i 2010.

I tillegg kan forhandleren i "Passat-kommunen" også rapportere at mange velger utgaven med firehjulstrekksystemet 4Motion.

Noen få av mange fornøyde VW Passat-eiere i Målselv (Foto: Pål Fredrik Pedersen)
Noen få av mange fornøyde VW Passat-eiere i Målselv (Foto: Pål Fredrik Pedersen)

Noe av det jeg liker med Passat – og som garantert bidrar til populariteten er at det finnes en for ”alle”. Du får splitter ny Passat fra ca 300 000 kroner og oppover – jeg hadde nær sagt, så langt du orker.

Den utgaven vi nå tester er en 2,0 TDI 170 hk. DSG-automatgir 4Motion i den svært velutstyrte Higline-utgaven. Det gir en pris på stive 583 000 kroner.

Ikke dyrt

Side (Foto: Benny Christensen)
Side (Foto: Benny Christensen)

Vi nordmenn liker og er flinke til å klage på dyre biler – til dels med rette også. Men vi må heller ikke glemme at for 15 år siden så kostet en VW Passat GT stasjonsvogn med 115 hk motor og takluke 350 000 kroner. Du får den dag i dag en splitter ny VW Passat stasjonsvogn i Comfortline-utgave til 318 000 kroner, med en 1,6-liters 105 hk diesel under panseret. Da snakker vi MYE bil for pengene - det er også den utgaven importøren selger mest av.

Les vår stor-test av VW Passat 1,6 TDI her:

Luksus Passat

Vi har tidligere hatt denne utgaven på stortest (se linken over). Forskjellen på folkebilen og det jeg nesten er fristet til å kalle Audi-utgaven vi kjører i dag er stor. De fysiske målene og plassen er selvfølgelig lik. Men store 18 tommers hjul, LED / xenon lamper, et eksosrør ut på hver side bak, Highline-pakka og ikke minst den elegante, sorte lakken gjør at bilen ser betydelig mer eksklusive ut.

Girspak (Foto: Benny Christensen)
Girspak (Foto: Benny Christensen)

Innvendig møtes du av lekre sportsseter i deilig skinn, et mer påkostet dashbord, med aluminiumsdekor og navigasjonsanlegg, panorama soltak, møre ruter bakover og støyisolerende vinduer. Plassen er raus overalt både i for- og bakseter og ikke minst i bagasjerommet. Dette er en bil det er lett å trives i for hele familien.

Den populære 2-litersdieselen på 170 hk (finnes også som 140 hk) er kanskje den beste motoren VW noe gang har lagd. Sterk, seig, fleksibel og med et forbruk og utslipp som er imponerende lavt. 0-100 går unna på bare 8,7 sekunder. Forbruket ved blandet kjøring er på bare 0,57 l/mil, mens CO2-utslippet er på behagelige 135 g/km. Ikke dårlig av en bil med både firehjulstrekk og automatgir.

Les også: Denne Passaten-modellen ble veteran i år:


På veien

Forfra-i-fart-01 (Foto: Marius Christensen)
Forfra-i-fart-01 (Foto: Marius Christensen)

Passaten er en lettkjørt og grei bil på alle måter. Testbilen er utstyrt med adaptivt understell (9 650 kroner) , slik at du kan velge hvor sporty eller komfortabelt du vil at reisen skal foregå. DSG girkassa passer motoren perfekt. Men selv om motoren er både god og sprek – får du ikke noen direkte racerbil-assosiasjoner. Det er og blir en fornuftig familiebil, men kjøregleden økes noen hakk med denne drivlinja i forhold til den Passaten vi testet tidligere.

Med 4Motion firehjulstrekk sikres du også god framkommelighet om føret blir rufsete

De støyisolerende vinduene (5 750 kroner) gjør også sitt til at komforten økes, men det er fortsatt litt hjulstøy – særlig på grov asfalt.

Konklusjon:

Bag-rom-med-blomster (Foto: Benny Christensen)
Bag-rom-med-blomster (Foto: Benny Christensen)

Jeg tviler ikke på at importøren når målene sine med denne bilen – og at Passat suksessen fortsetter. Det er pene, fornuftige og etter hvert også svært gode biler. Bredden i forhold til motorer som går både på bensin og diesel (neste 90 prosent dieselandel i Norge), antall utstyrsvarianter, muligheter for individuell tilpassning med tilleggsutstyr og mulighet for firehjulstrekk gjør at det skapes en bredde – og at det finnes en VW Passat for (nesten) alle.

Lavt forbruk / utslipp, gode garantier, velutbygd forhandlernett og populariteten på bruktmarkedet – når du skal selge, bidrar også til suksessfaktoren.

Jeg tror bare jeg tilslutt gratulerer alle 5 500 familiene som har kjøpt / kommer til å kjøpe VW Passat i 2011. Dere får en fin bil – uansett om du velger en til 300 000 kroner – eller en til nesten 600 000.

Del med Facebook-vennene dine

Brukt Passat? Dette sier vår bruktbilguide:

Bakfra (Foto: Benny Christensen)
Bakfra (Foto: Benny Christensen)



Forfra02 (Foto: Benny Christensen)
Forfra02 (Foto: Benny Christensen)
Side02 (Foto: Benny Christensen)
Side02 (Foto: Benny Christensen)
Bakfra (Foto: Benny Christensen)
Bakfra (Foto: Benny Christensen)
Forfra i fart 01 (Foto: Marius Christensen)
Forfra i fart 01 (Foto: Marius Christensen)
Forfra (Foto: Benny Christensen)
Forfra (Foto: Benny Christensen)
Rett forfra i fart (Foto: Marius Christensen)
Rett forfra i fart (Foto: Marius Christensen)
Dashbord (Foto: Benny Christensen)
Dashbord (Foto: Benny Christensen)
Forseter (Foto: Benny Christensen)
Forseter (Foto: Benny Christensen)
Baksete (Foto: Benny Christensen)
Baksete (Foto: Benny Christensen)
Girspak (Foto: Benny Christensen)
Girspak (Foto: Benny Christensen)
Bag rom med blomster (Foto: Benny Christensen)
Bag rom med blomster (Foto: Benny Christensen)
Bag.rom (Foto: Benny Christensen)
Bag.rom (Foto: Benny Christensen)
Emblem (Foto: Benny Christensen)
Emblem (Foto: Benny Christensen)
Detalj foran (Foto: Benny Christensen)
Detalj foran (Foto: Benny Christensen)
Snart klar for sommerferie i kul bil   og kule biler har ofte lite bagasjerom... (Foto: www.autobolg.uk)
Snart klar for sommerferie i kul bil og kule biler har ofte lite bagasjerom... (Foto: www.autobolg.uk)
Ford Capri Mk 2 (Foto: Ford)
Ford Capri Mk 2 (Foto: Ford)
Ford Capri Mk 3, her i den populære 2,8 injection utgaven (Foto: Ford)
Ford Capri Mk 3, her i den populære 2,8 injection utgaven (Foto: Ford)
Ford Capri MK 1. Man ser slektskapet til storebror Mustang. (Foto: www.autbolg.uk)
Ford Capri MK 1. Man ser slektskapet til storebror Mustang. (Foto: www.autbolg.uk)
Ford Capri GXL.  (Foto: Ford)
Ford Capri GXL. (Foto: Ford)
Sommer, sjø og sol. Og selfølgelig et forelsket på med Capri (Foto: Ford)
Sommer, sjø og sol. Og selfølgelig et forelsket på med Capri (Foto: Ford)
Ford Capri Mk 3  (Foto: Ford)
Ford Capri Mk 3 (Foto: Ford)
Ford Capri ble flittig brukt i asfaltracing (Foto: Ford)
Ford Capri ble flittig brukt i asfaltracing (Foto: Ford)
Ford Capri er skikkelig tøffe biler! (Foto: www.happypress.de)
Ford Capri er skikkelig tøffe biler! (Foto: www.happypress.de)
Ford Capri Mk 2 ble produsert i kun tre år (Foto: Ford)
Ford Capri Mk 2 ble produsert i kun tre år (Foto: Ford)
Ford Capri GT i Mk1 utgave. Tøff med sort panser! (Foto: Ford)
Ford Capri GT i Mk1 utgave. Tøff med sort panser! (Foto: Ford)
Ford Capri Mk 1, her i en Usa utgave (Foto: Fprd)
Ford Capri Mk 1, her i en Usa utgave (Foto: Fprd)
Ford Capri Mk 1. Dette var den store drømmen til mange menn på  70 tallet! (Foto: Ford)
Ford Capri Mk 1. Dette var den store drømmen til mange menn på 70 tallet! (Foto: Ford)