55.000 kilometer og blank i lakken. Scenen kunne vært hentet fra en bilforhandlers bruktbilhall midt på 70 tallet, men bilen er faktisk en 1995 modell. Foto: Privat
55.000 kilometer og blank i lakken. Scenen kunne vært hentet fra en bilforhandlers bruktbilhall midt på 70 tallet, men bilen er faktisk en 1995 modell. Foto: Privat

Sær bruktbil: Er dette Norges nyeste gammel-Boble?

Denne "klassikeren" blir ikke veteranbil før i 2025!

Rundt 1975 var det slutt på salget av Volkswagens klassiske Boble i Norge. Den het aldri "Boble", men kallenavnet på den gamle konstruksjonen fra krigens dager var allerede da så innarbeidet at det føltes respektløst å skrive det med liten "B".

Ingen lot til å savne den gammelmodige folkefrakteren den gang. Den hypermoderne Golf-en sto jo klar til å føre arven videre - med et kvantesprang i både komfort og sikkerhet på kjøpet. Men det gikk ikke så veldig mange årene før den gamle Bobla oppnådde kult-status - ikke minst som følge av at produksjonen faktisk fortsatte andre steder i verden.

Produsert helt til 2003

Det var dog for markeder som var mer "trengende" enn her i nyrike Norge. Og med unntak av en og annen cabriolet-versjon så ble det ikke importert flere Bobler hit, selv om produksjonen faktisk fortsatte helt til 2003.

Les også: Her er hele "Folkevognens" historie

Nesten ikke, i hvertfall. For Terje Bidne på Bidne Bil i Nesbyen har for tiden en heller sær bruktbil på gulvet i forretningen. Den er liten og rund, og så blank og pen at man kunne trodd man var havnet midt på 70-tallet når man ser utsiden på bilen. Så er det da også en 1995-modell.

Setene ser ut til å være knabbet fra en 90-talls Golf, og gir ifølge selgeren en helt annen komfort enn i Boblene slik vi kjente dem på 60- og 70-tallet. Foto: Privat
Setene ser ut til å være knabbet fra en 90-talls Golf, og gir ifølge selgeren en helt annen komfort enn i Boblene slik vi kjente dem på 60- og 70-tallet. Foto: Privat

- Dette må da være Norges nyeste "gammel-Boble"?

- Ja, det tror jeg faktisk at det er også, sier Bidne, og lar det skinne igjennom at dette er en bil som vekker entusiasten i ham. Entusiasten har artige biler i egen garasje, men må til daglig slippe til businessmannen i arbeidet med alle de vanlige bilene som kommer og går.

Mer moderne å kjøre

- Den er virkelig morsom, og rett og slett skikkelig god å kjøre. Jeg har kjørt den noen turer på prøveskilter, og var faktisk selv over i Bergen sentrum og hentet den. Turen hjem til Nesbyen er på over 30 mil, og jeg kunne godt ha kjørt lengre da jeg parkerte, forteller han.

Historikken på bilen er artig, selv om Bidne ikke har alle detaljene. Etter det han har fått opplyst var det en norsk rederfamilie i Mexico som kjøpte med seg bilen under et besøk i Brasil i 1995, og tok den med hjem til Norge. Her ble den registrert som bruktimportert samme år.

Les også: New Beetle - arvtageren ble en hit blant jentene

Bobla ble bygget både i Brasil og Mexico den gang, og siden den ble kjøpt i Brasil er det grunn til å tro at det er en brasilianskbygget versjon vi har med å gjøre. At den presenteres som "Mexico-blå" kan virke forvirrende, men vi tør ikke påstå noe som helst - det var nok av lokale variasjoner på bilene fra de forskjellige fabrikkene.

Gir-instruksjonene på askebegeret kjenner vi igjen fra den første bilen vi husker som barn, en Boble som trolig var fra 1965. Skai-trekk  gjør ikke dashboardet så mye mer moderne, og
Gir-instruksjonene på askebegeret kjenner vi igjen fra den første bilen vi husker som barn, en Boble som trolig var fra 1965. Skai-trekk gjør ikke dashboardet så mye mer moderne, og

Noen av våre lesere med spisskompetanse på disse bilene kan sikkert si med sikkerhet hvor den stammer fra.

Registrert med full avgift

- Det var visst ikke helt enkelt å få skilter på den da den var ny, og det ble etter sigende ganske kostbart også, forteller Terje Bidne.

Det skal vi gjerne tro. At den ble registrert som bruktimportert var nok en forutsetning i forhold til krav om airbag og annet sikkerhetsutstyr på nye biler, for ikke å snakke om typegodkjenning. Men full registreringsavgift var det nok ikke mulig å diskutere seg bort fra, selv om bilen ikke var mer moderne enn en 1975-modell av samme sort.

I hvertfall ikke om vi ser bort fra moderne seter, som ser ut til å være snytt ut av en Golf, og noen moderne knapper som er anbragt litt slik man fikk det til å passe på det steingamle dashboardet. Det siste har resulterte i kuriositeter som "liggende" brytere for nødblink og lys.

- Er det mer under skallet som skiller seg fra gammel-Boblene vi kjenner, ettersom du mener den føles annerledes å kjøre?

Litt rust i en lyktering og bakfangeren er de største feilene på den forsiktig brukte bilen. Slikt er enkelt å skaffe fra kilder som leverer deler til... eh, veteranbiler. Foto: Privat
Litt rust i en lyktering og bakfangeren er de største feilene på den forsiktig brukte bilen. Slikt er enkelt å skaffe fra kilder som leverer deler til... eh, veteranbiler. Foto: Privat

- Jeg har ikke vært under og kikket, men jeg vil tro den har McPherson-oppheng foran. Men jeg er ikke sikker. Mye har nok å gjøre med de moderne setene, som gir en helt annerledes sittestilling og komfort enn disse bilene pleide å ha, sier Bidne.

Les også: Eiriks Karmann Ghia skal lukte nybil når den er ferdig

Bilen har hatt ytterligere en eier i Bergen-området, som brukte bilen til diverse jobbpendling, men som etterhvert syntes det var synd å bruke opp den sjeldne bilen til det. Dermed kom den altså i Terje Bidnes eie, og den har ført til noen telefoner fra mulige kunder.

Kjøper fikk nei av kona

- De fleste er unge, og har problemer med å skaffe penger. Jeg har hatt en voksen kar som var interessert i den også, men der dukket det opp andre problemer, forteller Bidne.

Og avslører etterhvert at den nevnte spekulanten nok hadde kjøpt bilen, hvis det ikke var for at han tok med kona for å se på den.

Det var, etter hva vi forstår, ikke akkurat noe sjakktrekk.

Både ratt og hendler er av adskillig mer moderne tapning enn de vi så i Boblene på 70-tallet, men sikkerhetsnivået er nok temmelig identisk. Airbag ble for eksempel aldri levert på disse bilene. Foto: Privat
Både ratt og hendler er av adskillig mer moderne tapning enn de vi så i Boblene på 70-tallet, men sikkerhetsnivået er nok temmelig identisk. Airbag ble for eksempel aldri levert på disse bilene. Foto: Privat

- Han har faktisk spurt om han kan få leie den i hemmelighet en helg når ikke hun er hjemme, forteller Terje Bidne, som regner med at en sann Boble-entusiast med sans for en av Norges særeste bruktbiler vil dukke opp etterhvert.

Del med Facebook-vennene dine!

En som er entusiastisk nok til å betale full årsavgift helt frem til klenodiet innlemmes i veteran-ligaen i 2025 - der dens tyske artsfrender har nytt "pensjonistlivets gleder" i en god del år allerede...

Les også: Jaguar viderefører gammel arv i ny modell

Del med dine venner på Facebook