Gatelegene
Gatelegene

Dette er gatelegenes tips til et sunnere liv

Unngå røyk, hold deg i form og le mye.

Onsdag klokken 20.30 får vi aller første møte med «Gatelegene» på TV 2. I programmet tar legene Paal Sand, Badboni El-Safadi, Marianne Bergan og Arne Røde med seg legekofferten ut på gata for å hjelpe folk med deres helseproblemer. Vi tok en prat med legene for å finne ut av hva de mener er gode tips til å leve et sunt liv.

Send inn dine spørsmål: Legene svarer seerne onsdag kveld

Marianne: – Alt med måte

Marianne Bergan (39) forteller til tv2.no at det er viktig å tenke på både det fysiske og det psykiske når man skal forsøke å holde seg sunn.

– Mitt beste tips er: Alt med måte! Legg inn litt trening, spis variert og sunt, ventiler tanker med gode venner, familie eller lege, tør å gjøre nye ting, le mye og vær glad i den du er.

Bli bedre kjent med doktor Marianne: – En må leve med en redsel for å gjøre feil

Badboni: – Beveg deg på arbeidsplassen

Badboni El-Safadi (35) er opptatt av at man kan bruke kroppen mer for å holde seg sunn.

Hvis man har en arbeidsplass der man sitter mye bør man ta seg fem minutter og gå litt rundt

– Jeg tenker at det er veldig viktig at man har varierte belastninger på kroppen, at man gjerne bruker kroppen i forskjellige settinger og går i trapper, går i ulendt terreng og holder seg forholdsvis aktiv gjennom dagen.

35-åringen mener det er viktig å prøve å bevege seg hvis man sitter mye stille på jobb.

– Hvis man har en arbeidsplass der man sitter mye bør man ta seg fem minutter og gå litt rundt og se langt avgårde så man ikke bare følger med på PC-skjermen og ødelegger øynene. At man får den hvilen gjennom arbeidsdagen og kanskje blir litt flinkere til å ta tid til seg selv innimellom. Man bør også prøve å unngå å stresse i hverdagen og heller ikke ende opp som støttemedlem på disse treningskjedene, men heller ha lavterskeltrening med andre, som å gå turer, svømme, sykle og så videre.

– Mye av treningen kan gjøres hjemme

Badboni har også flere tips til hvordan man kan trene seg opp i egen stue.

Alle tror at man må dra et eller annet sted for å trene, men det beste lavterskeltilbud er hjemme

– Jeg tror at veldig mye av treningen kan gjøres hjemme, spesielt for folk som har en moderat arbeidsbelastning. Man kan ta situps, man kan trene opp ryggen og stabiliseringsmuskulaturen, man kan trene opp beina ved å gå i trapper eller ta knebøy og man kan i stor grad bruke egen vekt når man trener. Det tror jeg har blitt litt glemt. Alle tror at man må dra et eller annet sted for å trene, men det beste lavterskeltilbud er hjemme, da slipper man å dra ut med bilen eller ut i regnvær eller snøstorm. Man kan svømme i innsjøen ved siden av, man kan hoppe og være litt gal med barna eller nabobarna og hoppe tau, leke gjemsel og være litt barnslig. Jeg tror det er en god start.

Bli bedre kjent med Badboni: – Det er lov å snakke om alt

– Ikke røyk

Hvis jeg må gi ett eneste godt tips vil det være å ikke røyke

Paal Sand (47) mener det er ett tips svært mange kan ha god nytte av.

– Hvis jeg må gi ett eneste godt tips vil det være å ikke røyke, sier han.

Bli bedre kjent med Paal: Hjertesyk bror fikk Paal til å bli lege

Arne: – Vær god og ærlig mot deg selv

Arne Røde (58) har flust med tips for hvordan leve et sunnere liv.

I was on a diet for two weeks and the only thing I lost was 14 day

– Det er vel å være så god mot deg selv og så ærlig med deg selv at du tar de grepene som er nødvendige for å ha det bra. Alle vet at hvis du spiser altfor mye fet mat, hvis du ikke trener, hvis du røyker, hvis du drikker for mye alkohol, hvis du ikke smiler og ikke ler, blir livet blir kortere. Men fra å si det til å gjennomføre det, det er utfordringen. Og som det heter på engelsk: I was on a diet for two weeks and the only thing I lost was 14 days.

Bli bedre kjent med Arne: – Menn er som regel sendt til legen av kona

Doktor Arne mener det lønner seg å ha et bevisst forhold til egen kropp.

– Tanta mi ble 91 år og hun spiste seg aldri mett, jeg tror ikke det er trivsel. Man må ta ansvar og tørre å leve sitt eget liv – man får det bare en gang og aldri om igjen. Livet går ikke i reprise, du kan ikke skifte ut hovedrolleinnehaveren, det er du som har regien. Jeg tenker man må bevisstgjøre dette på en enkel måte. Jeg kan ikke slanke deg, men du kan gjøre noe med hva du spiser og hvordan du beveger deg, sier han.

Har du vondt i hodet trenger det ikke være en kreftsvulst

– Du må kjenne på kroppens signaler. Har du vondt i hodet trenger det ikke være en kreftsvulst, men det kan være stramme nakkemuskler og da kan en korreksjon av høyden på skrivebordet eller PCen hjelpe. Men det kan også være at du har et kjempedårlig ekteskap og egentlig ikke har det noe bra, det kan gi spenning som igjen kan gi nedsatt søvnkvalitet som igjen fører til flere plager. Det er mange som kan ende opp med noe, til slutt er det opp til oss å sette oss ned sammen med pasienten og finne en løsning på det, fortsetter legen.

Oppfordrer til romatisk middag

58-åringen har også et mer uventet tips til hvordan leve sunnere.

– Til sist har jeg et tips jeg pleier å gi: Når du skal spise middag skal du alltid ha blomster og stearinlys på bordet. Du kan ha dempet musikk i bakgrunnen, og du skal bruke tid på å gjøre det hyggelig og gjøre at det måltidet blir kvalitetstid for deg og dine. Har man barn og en hektisk hverdag kan faktisk måltidet være den eneste tiden på dagen man har tid til å snakke sammen. Og så skal du prøve å ha en filosofi som går på at du skal gjøre noen som du er glad i lykkeligere.

Les flere nyheter om «Gatelegene» på programmets nettsider.