Vil du bedre kondisen, er motbakkeløp den nye løpetrenden som får deg raskt i form. (Foto: God morgen Norge)
Vil du bedre kondisen, er motbakkeløp den nye løpetrenden som får deg raskt i form. (Foto: God morgen Norge)

Slik løper du deg i form

Intervalltrening i oppoverbakke kan virke sinnsykt, men får deg fort i form.

Motbakkeløpbølgen skyller innover hele Norge.

Den nye løpetrenden representerer den største veksten i antall nye løp innen kondisjonsidrett i Norge .

I 2002 var det kun 5 motbakkeløp i Norge. I fjor ble det arrangert 140 med over 35.000 deltakere.

Korte intervaller

Å løpe i motbakker er en effektiv måte å få bedre kondisjon på.

– Det er litt selvpining når det står på, men det går fort over. For mange er det kanskje mer overkommelig enn å løpe veldig langt, sier treningsekspert Anita Tonne.

Anitas tips er å legge opp til korte intervaller.

– Det jeg ofte gjør er å kjøre intervaller, 10-15 sekunder løp rett oppover. Så kan du stoppe, få igjen pusten litt, før du kjører på med nye sekunder. Det er ofte bedre enn å løpe til det butter.

Det er også effektivt å gå oppover en bakke.

– Legg lista der formen din er i starten. Man må gjerne gå i oppoverbakker, det er lett å få høy puls bare ved å gå i bratte bakker, sier Anita.

Her kan du lese om andre tips til utendørs trening.

Det er hardt å løpe i oppoverbakke, men gir ekstremt god kondisjon.
  (Foto: God morgen Norge)
Det er hardt å løpe i oppoverbakke, men gir ekstremt god kondisjon. (Foto: God morgen Norge)

– Finn et treningsopplegg

Det er lett å miste motet, derfor kan det være lurt å følge et treningsopplegg som hjelper deg til progresjon.

– Det betyr ikke nødvendigvis personlig trener. Det går fint an å finne treningsopplegg for løpere på nettet.

Motbakkeløp er også mer skånsomt for kroppen, enn for eksempel å løpe på asfalt.

– Du skåner knær, hofter, ledd og sener. Du får en annen type belastning.

Her kan du lese om hvordan du blir god til å løpe.

Sosial status

Jeg opplever at det har blitt en sosial status å trene.

– Særlig det å være litt gæær'n når det gjelder trening, for det høres jo ganske sinnssykt ut å løpe i motbakker.

I løpet av de siste årene har Tonne selv opplevd at trening har blitt den store «snakkisen».

– I selskaper for eksempel går praten ofte på «trener du?» og «hva trener du?».

Se innslag om motbakkeløping øverst i artikkelen!