dk-forbrukerråd - Dansk forbrukerråd provoserte med lurekampanje

Det danske forbrukerrådet ble møtt med stor vrede da det lurte folk til å gi fra seg kredittkortopplysninger og personnummer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Vinn en iPad 2», het det i annonsen på Forbrugerrådets nettside. Det eneste man måtte gjøre, var å svare på hva rådets nye nettside het. Så skulle man taste inn personnummer og kredittkortopplysninger.

Saken fikk telefonene til å gløde rødt, skriver ComON.dk. Men det hele var ment nettopp som en provokasjon.

- Vi ville gjøre folk oppmerksomme på at mange konkurranser på nett utelukkende har som formål å trekke opplysninger ut av folk. Så forbrukerne må være kritiske til hvem de deler opplysninger med, sier jurist Anette Høyrup i det danske forbrukerrådet til ComOn.

Verken personnummer eller kontonummer ble overført fra deltakernes datamaskiner til forbrukerrådets servere.

Ifølge ComON viser statistikken at 1.000 brukere hittil har bitt på og tastet inn personnummer og kortopplysninger. (©NTB)