Mercedes SL 002 (Foto: Scoopy)
Mercedes SL 002 (Foto: Scoopy)

Mercedes SL: 2012-utgaven knipset nesten uten forkledning

Snart er den her - vær klar til å slakte sparegrisen!

Om du synes nåværende Mercedes SL begynner å dra på årene, så har du teknisk sett helt rett. Begynner vi å telle viser det seg at den har vært med i rundt ti år, og da nærmer den seg den samme livslengde som forgjengeren, med internkoden R129, fikk.

Bildene fra spionfotografene i Scoopy viser den nye, som ryktes å komme som 2012-modell. All mulig logikk skulle da tilsi at den vil bli lansert i løpet av høsten.

Snarlik, men en helt ny bil

Vår egen privatøkonomi er mest tilpasset SL´er fra to og tre generasjoner tilbake, så vi påstår ikke å kunne gjenkjenne alle detaljer ved dagens utgave i mørket. Likevel synes vi den kommende bilen virker svært lik den nåværende både bakfra og i takseksjonen. Så mye at det kan minne om nok en facelift - som dagens versjon allerede har vært gjennom.

Les også: Gammel SL - en hobbybil som alle kan godta...

Mercedes SL 001 (Foto: Scoopy)
Mercedes SL 001 (Foto: Scoopy)

Det er imidlertid feil. Det er snakk om en helt ny bil, som blant annet skal bli en del lettere enn dagens modell takket være mer utstrakt bruk av karbonfiber og andre lette materialer.

Fronten er det tydeligste tegnet på at bilen er helt ny. Den nye bilen får en mye mer kraftfull og markert grill etter samme mønster som de øvrige sports-Mercedesene - den lille hvermansen-roadsteren SLK og drømmebilen SLS. Det vil si at den litt tannløse, bakoverlente grillen er borte, og også de spesielle frontlysene fra siste facelift.

De vekket reaksjoner - og ikke alltid like positive.

Komfort er viktig

Mercedes SL 003 (Foto: Scoopy)
Mercedes SL 003 (Foto: Scoopy)

Hekken på dagens SL har vært langt mer konservativ, og falt mer i smak hos kundegruppen av velbeslåtte, middelaldrende kvinner og menn på begge sider av Atlanterhavet. Ungdomsappell er det lenge siden SL har hatt, de nyrike rapperne vil heller ha fet SUV med ekstreme hjul uansett, dermed er og blir komfort et stikkord for SL´en.

Les også: Her er ti for deg med mye penger og lite smak

Foldetaket i stål er viktig i så måte. Det kom på nåværende generasjon, og ser rimelig uforandret ut på den kommende. Det tar plass, og Mercedes ofret de små baksetene for å få det til, men det var sikkert en korrekt avgjørelse for å tekkes et publikum som ikke (lenger) synes det er det minste romantisk å høre regndråpene tromme mot teltduken når de er ute og kjører.

Mercedes SL 004 (Foto: Scoopy)
Mercedes SL 004 (Foto: Scoopy)

Bakdelen virker også forholdsvis kjent.

Ser vi bort fra den nye fronten er det sidene som er mest interessante, der det virker som at det som kanskje skal bli den nye "signatur-linjen" til Mercedes også er på plass: Vi kjenner igjen den lange, skrå linjen opp mot toppen av bakhjulbuen fra spionbildene av kommende B-klasse, som vi viste for noen dager siden, og de offisielle skissene av kommende A-klasse.

Iøyenfallende sideprofil

Familiesærpreg er bra. Men Mercedes-Benz gjør det ikke akkurat enkelt for seg selv dersom de for fremtiden har tenkt å innkorporere et så stort designelement i biler av så forskjellig type som her. Karosseriknekken ser tøff ut på den lille A-klassecoupeen, men virker litt mer umotivert på B-klassen. Om den smelter inn i SL-designet skal vi vente med å avgjøre til vi ser den.

Mercedes SL 005 (Foto: Scoopy)
Mercedes SL 005 (Foto: Scoopy)

At det er en utmerket bil vi har i vente, er det dog ingen tvil om.

Del med Facebook-vennene dine!

SL er en viktig modell med et forholdsvis stort volum, prisen tatt i betraktning, og den har i generasjoner vært selve målestokken for luksusroadsterne. Med ifølget da disse bildene ble tatt var en Aston Martin Vantage og en Jaguar XK, så alt tyder på at konkurrentene også blir grundig evaluert i innspurten før lanseringen.

Som tidligere ventes nye SL å bli levert med et bredt utvalg av motorer, hvorav to er nye: En 3,5 liters V6 og en 4,6 liters V8 med to turboer.

Les også: Se - så tøff blir den nye A-klassen!