BMW X5: Tre ting du ikke visste

Eller kanskje du vet hvor spesialmodellen Security bygges..?

bilen min dag e x5 1
bilen min dag e x5 1

Da BMW lanserte sin X5 i 1999, som på mange måter egentlig bare var en 5-serie (E39) med firehjulstrekk på stylter, ble den umiddelbart et suksess. SUV (Sport Utility Vehicle) var ikke ordentlig innarbeidet som begrep ennå, og BMW mente dessuten at de hadde laget en SAV (Sport Activity Vehicle).

At dette kommer til å være en viktig modell på bilkartet når historien skrives, er det liten tvil om. Den ble raskt et ikon på velstand - og havnet i oppkjørselen til svært mange kjendiser.

LES OGSÅ: BMW X5: Et godt bruktbilkjøp til 300 000?

Første generasjon var på mange måter starten på en "æra" hva gjelder denne typen biler. I dag finnes det SUV-er i alle mulige varianter.

Men her er altså noen ting du kanskje ikke visste om bilen som på mange måter startet trenden:

Bygges i Mexico!

For noen er sikkerhet litt viktigere enn andre. Og for de som ikke overlater noe, og da mener vi NOE, til tilfeldighetene, kan en bestille en BMW X5 som tåler skudd fra en .44 Magnum eller 9 m.m. Luger. Ikke spesielt kjent med våpen? La oss si det slik at dette er kraftige saker. Men altså ikke kraftig nok til å få hull på en X5 som har betegnelsen Security.

Og hvor settes så disse "superbilene" sammen? Ikke Tyskland. Ikke USA, heller. Neida, denne modellen lages i Mexico - både fordi det er mange her som bestiller slike biler, og fordi det innebærer lave kostnader.

Fabrikken lager ikke bare skuddsikre X5-er, også 3- og 5-serien blir skuddsikkre her. Det har til og med blitt satt sammen noen skuddsikre Porsche 911 Carrera på bestilling.

Klassevinner i Paris-Dakar Rally

BMW X5 dakar rally
BMW X5 dakar rally

Tilbake i 2004 stilte to BMW "X-raid" X5 til start i Paris-Dakar Rally. Med biturbo og intercooler ytet 3-liters dieselen 270 hestekrefter. Hver av bilene manglet 100 kilo på å veie to tonn.

Gjennom fem land og to kontinent gikk turen fra Paris i Frankrike til Senegal i Afrika i det som er anerkjent som verdens tøffeste off road-konkurranse.

X5-ene bet godt ifra seg - og havnet på henholdsvis fjerde- og åttendeplass totalt - og vant diesel-klassen.

BMW har forøvrig vunnet løpet seks ganger i MC-klassen.

Brei bil

BMW X5 Brei bil
BMW X5 Brei bil

Nye X5 (E70) er på ingen måte noen liten bil. Mens første generasjon fikk kritikk for å ha for lite bagasjerom og for å mangle muligheten for å ha sju seter, ble begge deler "rettet opp i" i andre generasjon. Bagasjerommet i den nye X5-en rommer 620 liter.

Det sier litt om størrelsen at den faktisk er breiere enn både Audi Q7 og Range Rover. Med sine 220 centimeter er den henholdsvis to og én centimeter breiere enn sine SUV-konkurrenter. Det skal imidlertid påpekes at både Q7 og Range Rover er større biler totalt sett - og at bagasjerommet i disse bilene rommer betydelig mer enn X5-en (775 og 994 liter).

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: X5 kan være bruktbilen fra helvete