Forskjellen mellom nyoppusset og 45 års slitasje er stor. Og den synes aldri bedre enn når den presenteres på én og samme bil, slik som på denne 1967 Oldsmobile Toronadoen. Photo courtesy of Precision Restorations
Forskjellen mellom nyoppusset og 45 års slitasje er stor. Og den synes aldri bedre enn når den presenteres på én og samme bil, slik som på denne 1967 Oldsmobile Toronadoen. Photo courtesy of Precision Restorations

Restaurerte halve bilen

Halvgjort kan absolutt være velgjort. Les hvorfor:

En litt slitt bil ser aldri så shabby ut som når det parkerer en helt strøken ved siden av. Og som eier av den litt slitte får man aldri mer lyst til å gjøre noe med bilen enn nettopp når det dukker opp en flott restaurert maken, som kan sette tankene i sving om hvordan ens egen bil kan bli seende ut.

Gjennom årene har vi sett mange firmaer som tilbyr deler og restaureringshjelp benytte seg av slike sammenlignende bilder i sin markedsføring. Men sjelden har vi sett noen benytte seg av samme effekt som firmaet Precision Restorations i St Louis, Missouri.

Glimrende PR-stunt

De har nemlig gått for å vise forskjellene med all mulig tydelighet på én og samme bil, en klassisk, forhjulsdrevet Oldsmobile Toronado fra 1967. Skillet går langs midtlinjen på bilen, og alt på førersiden er restaurert mens passasjersiden har fått være slik det var i utgangspunktet. I hvertfall optisk.

Teknikken ble gått over først, og bilen fikk service på de punkter hvor det behøvdes etter 45 års tjeneste. Deretter ble halvparten pusset opp finishmessig, mens den andre halvparten fikk vise 45 års slitasje. Photo courtesy of Precision Restorations
Teknikken ble gått over først, og bilen fikk service på de punkter hvor det behøvdes etter 45 års tjeneste. Deretter ble halvparten pusset opp finishmessig, mens den andre halvparten fikk vise 45 års slitasje. Photo courtesy of Precision Restorations

- Eieren av firmaet vårt valgte ut Toronadoen på grunn av at den har en lang og kraftig front, som ville vise kontrasten på en veldig tydelig måte når den ble ferdig, forteller client service manager Jon Hantsbarger.

Les også: Da rakett-teknologien inspirerte designerne i Detroit

De ville ha en bil som var i slitt, men noenlunde grei stand. En slik bil fant de i Baltimore, Maryland, og dermed kunne prosessen starte. Først ble det tekniske gått over, og den 45 år gamle bilen fikk det den trengte av service og nye deler for igjen å være i fin form. Deretter tok man fatt på den delen av jobben som skulle synes - i hvertfall på førersiden.

Til å komme fra kystbyen Baltimore, Maryland, hadde ikke Toronadoen fått så omfattende rustskader på 45 år. Poenget var også å finne en bil som var slitt, men som kunne vise kontrastene mellom restaurert og urestaurert
Til å komme fra kystbyen Baltimore, Maryland, hadde ikke Toronadoen fått så omfattende rustskader på 45 år. Poenget var også å finne en bil som var slitt, men som kunne vise kontrastene mellom restaurert og urestaurert

Originalentusiastene vil fnyse av at man ikke valgte originalfargen på bilen, som ser ut til å ha vært "Florentine gold", en ekstremt populær farge på Toronado i både 1966 og 1967. Men eieren av Precision Restorations hadde andre planer:

Mer oppsiktsvekkende farge

- Han bestemte seg for "Tahoe Turquoise" etter å ha funnet en flott, urestaurert bil med bare 17.500 miles på telleren i den fargen på nettet. Det var en original farge som kunne bestilles til denne bilen i 1967. Interiøret ble også sydd opp i fargekoden 086 Deluxe Turquoise med Dark Turquoise tepper, som ble sydd sammen med det originale, sorte Deluxe-interiøret på passasjersiden i den originale senter-sømmen, forklarer Hantsbarger.

Bilen hadde det påkostede Deluxe-interiøret, originalt i sort. Det ble på alle måter en helt annen bil med nytt trekk og nye tepper i turkis farge. Photo courtesy of Precision Restorations
Bilen hadde det påkostede Deluxe-interiøret, originalt i sort. Det ble på alle måter en helt annen bil med nytt trekk og nye tepper i turkis farge. Photo courtesy of Precision Restorations

Utvendig ble det lit mer jobb med å maskere "midtskillen" for å få et knivskarpt skille mellom urørt og restaurert finish, men de klarte å få det til. Alt ble demontert og pusset ned for lakkering på venstre side, og etter monteringen ble halvparten av støtfangerne foran og bak krommet på nytt. Også i motorrommet og bagasjerommet ble finishen tatt helt fra bunnen på den ene halvdelen av bilen.

På lokale show

Bilen skal brukes som blikkfang på diverse lokale messer og show i St Louis og omegn.

Bilen skal vises på lokale messer og show i St Louis-området, men er allerede i ferd med å bli verdenskjent på nettet. Photo courtesy of Precision Restorations
Bilen skal vises på lokale messer og show i St Louis-området, men er allerede i ferd med å bli verdenskjent på nettet. Photo courtesy of Precision Restorations

- Førersiden av bilen er kun restaurert opp til det vi kaller et bra nivå for en bil som skal kunne brukes, og ikke til topp utstillingsstand. Dette har vi gjort for å vise nettopp hvor fin en "daily driver" kan bli, sammenlignet med en bil som er helt urørt, sier Hantsbarger, som er imponert over at ryktet om "The Half n´Half Toronado" har spredd seg helt til Norge.

Del med Facebook-vennene dine!

Reklamestuntet vil sikkert betale seg, selv om det må ha vært litt av en puslejobb å pusse og lakkere en halv bil uten å ødelegge patinaen på de tilstøtende områdene. Bildene av bilen er nå i full gang med å spre seg i klassikermiljøet på internett, og det tar nok ikke lang tid før flere kaster seg på trenden.

Les også: Se Didrik Solli Tangens fete Oldsmobile