Volkswagen er suverent mest solgte bilmerke i Norge så langt i år. Her er en bil som bidrar ganske lite til det, men som fyller ut modellutvalget: Nemlig tredørs coupeen Scirocco.
Volkswagen er suverent mest solgte bilmerke i Norge så langt i år. Her er en bil som bidrar ganske lite til det, men som fyller ut modellutvalget: Nemlig tredørs coupeen Scirocco.

Beste nybilsalg på 25 år

Ikke siden 1986 har det blitt solgt flere biler. Her er alle tallene:

Bilsalget går i turbofart så langt i år - og mai ble en ny toppmåned. Til sammen ble det registrert 13.005 nye personbiler denne måneden - det er en økning på hele 31,4 prosent i forhold til mai 2010.

Og dette er ikke bare et bra tall sammenlignet med fjoråret. Nei mai-tallet for 2010 er hele 39 prosent høyere enn gjennomsnittet for mai måned de siste ti årene. Vi må helt tilbake til 1986 for å finne høyere registreringstall i mai.

1986 var et ekstremt år for bilsalg. Jappetiden var på sitt beste/verste - og til sammen ble det solgt 167.352 personbiler i Norge dette året. Nedturen som så fulgte var særdeles bratt.

VW soleklar vinner

1986-tall får vi neppe for 2011 under ett, men dette tegner til å bli en meget bra år for den norske bilbransjen. Så langt i år vokser totalmarkedet med 14,4 prosent - og her er det både vinnere og tapere blant de ulike merkene.

I antall salg er VW den soleklare vinneren så langt i år. 8741 personbiler har så langt i år rullet ut fra VW-forhandlerne, det gir en markedsandel på hele 14 prosent. Dermed tar VW solid innersvingen på merket de tidligere knivet om førsteplassen med, nemlig Toyota. 6690 biler så langt i år gir Toyota en markedsandel på 12 prosent.

LES OGSÅ: Nei - det var ikke noe galt med Toyotaen

Ford-sprint

Ser vi på utviklingen i prosent, kan VW notere seg for en økning på 9 prosent, altså lavere enn markedet totalt. Men det er likevel langt bedre enn hos Toyota som faller 2,2 prosent i forhold til samme periode 2010. Noe av dette kan forklares med at Toyotas modellutvalg ikke akkurat er preget av store nyheter, men likevel er nok dette tall Toyota Norge umulig kan være fornøyd med.

På tredjeplass kommer Ford sprintende med en økning så langt i år på 25,8 prosent. 4844 biler har Ford solgt til nå i år, det er 190 mer enn Volvo på fjerdeplass. Men Volvo sakker akterut i forhold til den argeste konkurrenten om tredjeplassen. Volvo øker "bare" med 15,6 prosent så langt i år.

Eieren står opp for problem-Volvoen: - Ikke mobb bilen min!

Puster Audi i nakken

Apropos økning: Der er Mitsubishi mesteren. Hele 147,8 prosent opp i forhold til fjoråret gjør at merket nå ligger på en knallsterk femteplass. Her er det storsalg av nykommer-SUV-en ASX og elbilen i-Miev som får hovedæren - men også "gamlefar" Outlander selger imponerende godt.

BMW øker også sterkt, pluss 34 prosent og niendeplass så langt i år, avstanden opp til premium-konkurrent Audi er ikke på mer enn 482 biler. Det kan bli et spennende race å følge utover året.

I andre enden er Toyota taperen blant de mest solgte merkene, som det eneste med minustall. Men Peugeot har heller ikke grunn til å juble for en økning på "bare" 4,6 prosent i et så sterkt marked.

508 i "Allroad"-versjon? God ide, synes vi

Dette er de ti mest solgte bilmerkene så langt i år:

tabell-mai
tabell-mai

Del med Facebook-vennene dine

Under kan du se tendensen for mai måned kontra samme måned i 2010.

Også salgstallene hittil i år sammenlignet med samme periode i 2010:

graf-mai
graf-mai

En Nissan har akkurat blitt historisk - les mer her: