Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Kjøpers marked: Aldri har du fått mer billigbil for pengene

Brukbar bil til 10.000 kroner? Joda - se hva vi fant!

Her om dagen rundet antall bilannonser på Finn.no 67.000 objekter. For et år eller to siden lå "normalen" stabilt rundt 45.000, og opp mot 50.000 i korte perioder når det var høysesong - det vil si når giroen for årsavgift eller konvolutten med restskatten kom i posten.

Overfloden av biler ødelegger selvsagt markedet mest for de bilene som koster litt, og som det finnes en del av. Samtidig som de merkene og modellene som få søker etter trolig vil bli enda vanskeligere å bli kvitt.

Men hva med de billigste?

De siste årene har det vært en slags gyllen regel at en bil som er noenlunde kjørbar som den er, og som ikke skal inn til EU-kontroll på i hvertfall et drøyt års tid, har kostet rundt 15.000 kroner.

Her er det strengt tatt ikke teknisk verdi man betaler for, men for "lotteribilletten": Hvis man er heldig, kan den gi transport i et år eller to - eller i verste fall utløse "trøstepremien" i form av vrakpant allerede etter kort tid.

Men noe skjer selvsagt også her. Vi har søkt etter biler mellom 1.500 og 10.000 kroner, prioritert "lav" kilometerstand, og lagt inn fritekst-søket "EU-godkjent". Her er noen av våre funn, som viser at det er håp også for de med slunken lommebok:

Fiesta Fun - med mye moro igjen...

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

En gammel Fiesta kan skjule mye rart, i hvertfall til ikke å være større. Men hvis man kan feste noen som helst lit til "førsteinntrykk", så ser denne relativt velholdt ut med hensyn til skrammer og småbulker. Godt vedlikehold og lav kilometerstand er ingen dum kombinasjon, og her virker det bare mer troverdig når selger innrømmer at det er "noe rust, men ikke noe alvorlig".

Det er sjelden man får store biler til denne prisen, og skulle vi pendle langs hovedveier med mye trafikk ville vi kanskje tynet oss nok opp i pris til å få en litt større bil. Men den lille tassen har tross alt airbag og et helt og ganske pent interiør, ergo tror vi at vi kunne både trives og føle oss noenlunde trygge ved småkjøring ute i distrikts-Norge med denne.

Men vi ville holdt oss unna skogsveier i tyttebærsesongen...

Se annonsen her:

Neon LE - blid bil med utstråling

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Nå blir jeg sikkert den første biljournalisten på lange tider som skriver noe pent om Chrysler Neon. Ok, jeg sier ikke at dette er verdens beste bil, men den er god å kjøre, har personlighet i bøtter og lass, og har fått et ufortjent dårlig rykte smittende over fra storebror Stratus. Neon er en enklere bil med mindre som kan ryke. Og til 10.000 kroner er fallhøyden lav.

Den er pytteliten til å være amerikansk, men har mye krefter sammenlignet med europeiske småbiler: Toliters motor med 134 hester gir mer fokus på futt enn på lavt forbruk, og automatkasse bidrar til at den føles som en større og dyrere bil å kjøre enn den egentlig er.

Riktignok har den ruslet 175.000 kilometer og har dårlig lakk på de vannrette flatene, men amerikanerne fikk tidlig strenge miljøkrav på billakk, og til denne prisen får du ingen utstillingsbil uansett. Som for Fiestaen gjelder det at den ser overraskende hel og pen ut, og det støttes også av EU-godkjenningen, som er av temmelig fersk dato.

Dette må da være drømme-bruksbilen for amcar-entusiasten?

Se annonsen her:

Sjelden Mazda - de fleste andre er kastet

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Hvis du mer enn alt annet i verden prioriterer lav kjørelengde og dokumentert slitestyrke, og kanskje ikke skal kjøre i skremmende nærhet av hverken elg eller andre biler: Her er bilen for deg!

"Jevnlig Tectyl-behandlet" tror vi så gjerne, ellers ville denne trolig vært krokan-farget i kantene til tross for den lave kjørelengden. Ulastelig antrukket med refleksvest over stolryggen fremstår denne som det åpenbare valget for den forsiktige bilisten, som klarer seg godt med komfort og sikkerhetsnivå fra 30 år tilbake. Bonus: Neste år er det lav årsavgift.

Del med Facebook-vennene dine!

Enkelte har beskjedne kjørebehov, og en slik gammel traver kan være et glimrende valg. Andre vil ha lyst på den som en kuriøs, blivende veteranbil - for det er ikke mange slike igjen.

Graden av rust på stålfelgene pleier å være en god indikator på hvordan små, gamle japanere har vært tatt vare på. Her virker det lovende.

Se annonsen her:

Ukomplisert franskmann - Renault eller aldri

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Den er ingen ungdom, denne heller. Og har sikkert ikke vært kjørt av en. Det kan bety at det er mye bil igjen, dersom vedlikeholdet har vært bra, og det ikke er mye mer rust under skallet enn bildene gir inntrykk av. Noen småbulker kan man leve med.

Men en Renault som "wild card" i et sjansespill, som bil i denne prisklassen er? Joda, de siste årene har det vært mye snakk om kvalitet - eller mangel på sådan - i forbindelse med enkelte produkter fra den kanten. Men denne konstruksjonen er så gammel, velprøvd og etter dagens standard "enkel" at det er mye som taler for at den holder en stund til, når den har holdt til nå.

Manglende airbag gjør at vi tror denne er minst like sær - les tungsolgt - som Chrysleren. Det gjør åpenbart ikke selgeren, som mener tilbudet er så godt at hun understreker at hjulkapslene ikke følger med på kjøpet!

Vi tipper at du likevel klarer å prute med i hvertfall én eller to...

Se annonsen her:

Sjeldent trygt Saab-kjøp...

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Tidligere har vi vært innom Mazdaen, som akkurat er i ferd med å bli veteran - men som for noen kan fungere som normal bruksbil. Her er vi over på motsatsen - en soleklar entusiastbil, som samtidig kan fungere som "bruksveteran" i nødtilfeller.

Hvis du ikke da blir så glad i den at du skåner den for alt som ligner på dagligdags slit. For de har sjarm, disse gamle Saabene.

170.000 kilometer på 35 år er ikke ille, og overhalt gearkasse høres bra ut. Selger legger kortene på bordet i annonsen, og forteller om "en del rust" og kategoriserer bilen som et oppussingsobjekt. Er du interessert i en slik bil er du trolig forberedt på å kjøpe deg en hobby i samme slengen, så det behøver ikke være altfor skremmende.

Del med Facebook-vennene dine!

Skikkelig fine gammel-Saaber pleier å koste tildels mye mer, og vi har sett mange nok av de virkelig dårlige til å øyne håp for denne ut fra bildene. Hadde den vært helt gåen ville den sett langt verre ut, og antagelig heller ikke gått gjennom EU-kontrollen i fjor høst.

Det er farlig å bedømme så gamle biler uten å se dem, men vi tipper dette rent økonomisk sett er ett av de tryggeste Saab-kjøpene du kan gjøre - uansett årsmodell...

Se annonsen her:

LES OGSÅ: Billig bil - her er de smarteste kjøpene