
BMW X3 M: Trippelturbo er fremtiden
Og gjett hvor mange sylindre den får!
Hvor stor motor er det i bilen din? Uansett hva du svarer nå - mye tyder på at din neste bil har en mindre motor. Får du lyst til å blånekte på dette? Vel, da bør du nok tenke deg om en gang til.
Hensyn til miljø og forurensning blir nemlig viktigere og viktigere hos verdens bilprodusenter.
Dobbelturbo, downsizing og bortfall av sylindre er noe av det heteste i bilverden for tiden. BMW er som en av de aller fremste produsentene av motorer med ny teknologi naturligvis litt ekstra "i støtet" når motor til neste generasjon M-modeller skal konstrueres.
Og nå overgår de nesten seg selv: Nye X3 M får hele tre turboer - hvorav den ene skal være elektrisk drevet.
Det er britiske Car Magazine som opplyser dette. De baserer det på informasjon fra sine kilder i BMW-systemet.
BMW E30 M3: Det blir ikke tøffere enn dette
Downsizing
Når slike rykter har sine røtter innenfor dørene til produsenten, pleier det ofte være noe reelt i dem som bekreftes når nyheten offisielt lanseres senere. Derfor er det stor grunn til å tro at enkelte kommende M-utgaver av BMW faktisk kan få tre turboer.
(artikkelen fortsetter under bildet)

Mens antall turboer øker, går mengden sylindre ned. I følge Car Magazine kommer motoren i X3 M til å bli en sekssylindret rekkemotor på 3,2 liter. Dette skal være en oppboret utgave av 3-liters-sekseren som blir å finne mellom forskjermene i kommende M3. Og altså formodentlig med én turbo ekstra.
BILEN MIN: Jonas har en strøken Volvo 740 Turbo - men drømmer om BMW M3
142 hk pr liter
To av turboaggregatene skal være tradisjonelle - det vil si eksosdrevne - men det tredje skal altså være elektrisk drevet. Eksakt hvordan og i hvilke turtallsområder de ulike turboene skal virke vet vi ikke nå.
Men det vi vet er at de kommer til å virke: Motoren skal nemlig levere 455 hestekrefter - noe som må sies å være høyst respektabelt av en 3,2-liter.
Nye BMW M5: V10-eren er historie
M3 tilbake til seks
Den observante leser legger kanskje merke til at det her samtidig slås fast at neste generasjon BMW M3 får sekser i stedet for 4-liters V8-en som finnes i dagens utgave.
Opplysningen stammer fra den samme "lekkasjen" og kan godt tenkes å stemme - det vil i så fall passe godt inn i rekken av downsizinger som BMW har gjort den siste tiden.
BMW har vist at de kan turbo. Hvordan tror du det vil funke med tre stykker? Bruk kommentarfeltet under: