Matblogger Lars Fredriksen lager dagens rett med en av sine døtre. (Foto: Espen Aarebrot Heiestad)
Matblogger Lars Fredriksen lager dagens rett med en av sine døtre. (Foto: Espen Aarebrot Heiestad)

Lars gikk ned 20 kg da han begynte å blogge

– Man må spise sunnere når man skal presentere det for andre, sier Lars Fredriksen

Her er hans oppskrift på retten «God morgen-laks»

Lars Fredriksen begynte å blogge for ca et år siden. Han forsto tidlig at bloggen skulle handle om mat og drikke.

Lars deler gjerne flere sider av livet sitt i bloggen, men det er matinteressen som tar mest plass.

– Jeg legger ut mat på nettet så alle kan se hva jeg spiser. Så skriver jeg oppskriftene og litt hyggelig rundt det, sånn at jeg kan inspirere folk til å lage mat, forteller Lars.

Leserne kommenterer

– Det er mange som leser og man merker det på kommentarer og tilbakemeldinger, sier Lars.

Kommentarene handler ofte om at folk gleder seg over maten Lars presenterer og kanskje spesielt inn mot helgen.

– De gleder seg til helgen skriver de, for da skal de lage diverse oppskrifter jeg har lagt ut, sier Lars.

Ned i vekt på grunn av bloggen

– Jeg gjør meg mer flid når det skal ut på bloggen, og jeg spiser faktisk sunnere nå enn før jeg begynte å blogge, forteller Lars.

For før bloggen og før noen faktisk skulle mene noe om maten hans, var maten kjappere og mye enklere.

– Nå må det være et komplett måltid, og da må man spise mer grønnsaker og frukt også. Jeg har rett og slett gått ned i vekt etter at jeg begynte å blogge.

Se video hjemme hos Lars Fredriksen

God morgen Norge kom på besøk til Lars Fredriksen og døtrene for å se hvordan en matblogg ble til. Se her! (kommer snart!)

Her er oppskrift på «God morgen-laks»:

God morgen-Laks av Lars Fredriksen. (Foto: Lars Fredriksen)
God morgen-Laks av Lars Fredriksen. (Foto: Lars Fredriksen)

-back-loin av Salma-Laks

- 1avocado

-noen asparges

-hvitløksfedd

-rød chilli

-en bunt vårløk

-to never sukkererter

-fersk koriander

-Teriyaki-saus (2 poser ferdiglagd)

Til youghurt-sausen:

- 3 dl youghurt naturell

-akasia-honning

-litt limesaft

-salt og hvitpepper

Den kalde sausen rører du sammen og lar den stå på benken mens du lager resten av maten.

Slik gjør du:

Salmalaks  (Foto: Lars Fredriksen)
Salmalaks (Foto: Lars Fredriksen)

Kutt alle grønnsakene i passe biter. Så finhakker du 3 hvitløksfedd og en rød chili.

Jeg valgte back-loin av salma-laks, men her kunne de like gjerne vært torsk, kylling eller reker som ble tryllet frem.

Del fisken i passe biter. Jeg liker at fisken varmebehandles for seg selv - da har man mer kontroll på resultatet. Jeg serverte 2 stk biter på ca 80 gram til hver person.

Nå er du klar til å wok´e og steke fisk. Det tar ca like lang tid.

Ha en skikkelig varm wok eller panne med høye kanter og en olje som tåler heten. Ha først i hvitløken. Gi den noen sekunder før du har i vårløk, paprika, chili og sukkererter. Wok i vei et par minutter.

Så jukset jeg - og hadde i ferdig Teriyaki-saus (2 poser). Jeg har jo et liv, og derfor heller ikke tid til å lage alt fra bunnen av i en stresset hverdag.

Rør rundt og ha til slutt i avocadoen, en raus neve med frisk koriander og saften av en halv lime.

Parallelt med wokingen steker du fisken i smør og olje. (Har du litt timian i huset så ha det i panna.)

Ha på salt og hvitpepper på fiskestykkene og legg fisken i panna med den "flate" siden ned. Stek fisken i 2-3 minutter til den har en fin stekeskorpe.

Snu fisken og skru av pannen. Nå ettersteker fisken seg klar.

Les om hvordan Lars opplevde at God morgen Norge kom på besøk på Lars spiser, drikker og synser med God morgen Norge.

steker (Foto: Lars Fredriksen)
steker (Foto: Lars Fredriksen)

Anretning:

Legg 2 fiskestykker på hver grønnsakstallerken.

Topp det hele med litt frisk koriander og yoghurtdressingen

Flere oppskrifter fra Lars Fredriksen finner du på Lars spiser, drikker og synser.