V60 D3: - Dette er en helt uvanlig Volvo

Akkurat nå tester Broom-Benny nye Volvo V60. Les førsteinntrykket:

Benny med Volvo V60 på fjellet med snø
Benny med Volvo V60 på fjellet med snø

- Hvor har du klart å finne snø på denne tiden av året da, Benny?

- Du, vinteren den fant vi på vei til Åndalsnes - på Valdresflya, forteller Benny.

- Hva i all verden gjør du der?

- Jo jeg benyttet anledningen til å ta gutte- og fisketur hit når jeg likevel skulle teste V60-en. Bilkjøring og hobby på en gang - det er jo ingen dum kombinasjon, smiler Benny.

Etter hektiske uker med TV-innspilling og premiere på årets Broom-sesong denne uka, er det godt å koble av med en tur langt bort fra bylivet.

LES OGSÅ: - Når får jeg råd til drømmebilen XC60?

Lite plass

Benny tok med seg Volvo V60 D3-en (163 hk/automat) til det fagre Vestlandet. Kjøreturen fra Oslo, som ble på rundt sju timer, har gitt Brooms bilekspert et godt føresteinntrykk.

Stasjonsvogna skal gjerne være den mest praktiske modellen, med plass til barnevogn og masse bagasje. Men de som forventer en "Herregårdsvogn" av god gammel Volvo-standard, må nok lete andre steder.

- Denne bilen er litt lengre enn sedanen, men bagasjeplassen er langt unna det mange forventer i en stasjonsvogn fra Volvo. Her har design kommet først. I så måte er dette en uvanlig Volvo, sier Benny.

Med baksetene oppe er det 430 liter til rådighet - som for eksempel er bare er 13 liter større enn "lillebror" V50 som er en av de minste stasjonsvognene i klassen.

- Nei, dette er nok ikke bilen for småbarnsfamilier . De bør nok heller se nærmere på V70 hvis de først har bestemt seg for Volvo, sier Benny.

Gutta på tur hadde imidlertid ingen barnevogner å bekymre seg for, og fikk plass til sine bager og fiskeutstyret.

Overrasket

LES OGSÅ: Slik blir V60/S60 med R-design

- Hvordan er bilen å kjøre?

- Jeg er rett og slett overrasket over hvor pigg og fin den virker. Volvo med diesel og automat har gjerne vært litt tregt - med dårlig respons. 163-hesteren er heller ikke den sprekeste motoren på markedet i utgangspunktet. Men her fungerer alt sammen skikkelig bra. Girkassa er fin og rask og motoren kvikk og turtallsvillig. Dette er noe helt annet enn storebror V70 i så måte, mener Benny.

Prisen på testbilen er rundt 650 000 kroner. Da får en en velutstyrt utgave.

- Har du noe morsomme leketøy å fortelle om som du og gutta har satt pris på?

- Joda, her har vi adaptiv cruisecontrol som fungerer veldig fint, det store stereoanlegget og integrerte DVD-spillere i nakkestøttene. Den har også varsling hvis du kjører utenfor kantstreken på veien. Volvo er jo langt framme på sikkerhet. Men med alt dette på plass blir det altså dyrt. 650 000 kroner for en bil i denne klassen er nok i overkant for mange kunder.

Fiskelykke

Resten av testen skal vi komme tilbake til. Nå er det fritid og sosialt samvær som står på agendaen.

- Har det blitt det noe fisk da, Benny?

- Ja, vi har sittet i åtte timer i dag. Og noe har det blitt.

Noe sier oss at gutta på tur klarer å nyte selv uten å få napp på hvert kast...

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: broom.no testet S60 med 300 hestekrefter