BMW X3 2007, illiustrasjonsfoto
BMW X3 2007, illiustrasjonsfoto

Disse bilene gir deg færrest bekymringer

Med en av disse i garasjen får du trolig et forutsigbart bilhold. Se tabellen:

Det er sjelden at det passer godt å sette bilen igjen i grøftekanten med varseltrekanten på taket - for så å fortsette til fots.

OG sånt skjer jo gjerne også i regnvær, og du har kanskje skrikende unger i barnesete og dårlig tid til barnehage og jobb...

Enkelt og forutsigbart

- Derfor er det viktig for mange å finne modeller som gir et trygt og forutsigbart bilhold.

Det er ikke bare enkelt å finne ”riktig” bil når den gamle skal byttes ut. Det er mange hensyn å ta. Plass, forbruk, gjenkjøpsverdi, kollisjonssikkerhet, design osv.

ADAC er en stor, tysk bilorganisasjon som kan sammenliknes med vårt eget NAF. De har hvert år siden 1978 utabeidet en statistikk over biler som trenger assistanse / veihjelp, og årets utgave er nettopp offentliggjort og tar for seg biler som er inntil seks år gamle.

Dette er de vanligste feilene:

Den vanligste gjenganger-feilen er trøbbel med det elektriske anlegget inklusive batteriet. Ca. 25 % av assistansene gjaldt feil på innsprøytings og tenningsanlegg. Også feil med eksosanlegg, katalysatorer, partikkelfilter samt feil på klimaanlegg er godt representert i statistikken.

Vi har tatt en titt på tabellen som viser bilene som hadde MINST behov for assistanse i Tyskland i året som gikk. Øverst troner BMW X3, tett fulgt av Mercedes C-klasse og BMW 3-serie. Med en av disse, tyder altså mye på at du neppe blir stående langs veien.

Les også: Dette er de beste bruktbilene


Hvor er japanerne?

Kanskje er det overraskende at det er så tett med tyske biler i toppen. Japanske biler som Toyota, Honda og Lexus har de siste årene nesten hatt ”abonnement” på toppen av disse listene. Nå må vi ned på en sjette plass for å finne første japaner.

Det er nok flere årsaker til at det er slik - og ikke bare kvaliteten. Det spiller også inn hvordan eierne generelt behandler bilene sine, hvor langt de går og hva slags bruk de har. Men vi vet også at mange tyske biler har blitt ikke bare litt – men mye - mer driftssikre og stabile de siste fem-seks årene.

Gjengangere

Det er et komplekst sett av mange forskjellige behov en bil skal dekke og det er lett å overse noe eller "gå seg litt vill". Man skal heller ikke stole blindt på undersøkelser som dette. De spriker gjerne og det er også usikkerhetsmomenter som slår forskjellig ut.

Likevel: For oss som sitter mye med diverse kvalitetsundersøkelser, nødstopp-statistikker osv. er det lett å merke seg at det er gjengangere både på toppen og bunnen av listene. Dermed er dette også en god pekepinn på hva som kan være de mest driftssikre bilene å kjøpe.

Del med Facebook-vennene dine


Her er bilene som stopper minst:

Faksimile fra www.adac.de
Faksimile fra www.adac.de

PS: To kryss på mørkegrønn bakgrunn er altså det beste en bilmodell kan oppnå. Deretter følger ett kryss på lysegrønn bakgrunn. Som vi ser her har både BMW 3-serie og Audi A4 positiv utvikling. Mercedes SLK er ikke representert for 2009- og 2010-årgangene fordi tallmaterialet på disse er for spinkelt.

Les også: Dette er SUV-ene som stopper mest