Med aluminiumshjul, aerodynamisk frontstykke og mange stylingdetaljer lakkert i karroserifargen var åttitallets Chevrolet Monte Carlo SS en både tøff og litt eksklusiv coupe. Foto: Privat
Med aluminiumshjul, aerodynamisk frontstykke og mange stylingdetaljer lakkert i karroserifargen var åttitallets Chevrolet Monte Carlo SS en både tøff og litt eksklusiv coupe. Foto: Privat

BILEN MIN: Kjartans Chevrolet Monte Carlo er en lekker coupe

Noen hevder amcar-entusiaster er en utdøende rase. De bør lese dette...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Å kjøre amerikansk allerede fra man får førerkortet som 18-åring er drømmen for mange. For de flestes del stopper det på pris. De gjeveste bilene koster gjerne litt - og så var det dette med å holde investeringen ved like dersom den må brukes året rundt, på stadig hardere saltede vinterveier.

Og vi skal vel ikke glemme at en røslig V8 ikke akkurat spytter i glasset, heller, når den blir servert avgiftsbelagte varer fra havets bunn.

Dermed ender de fleste gjerne opp med noe europeisk eller japansk som førstebil i stedet, mens sparekontoen vokser videre for en dag å realisere drømmen. Med mindre andre drømmer kommer inn fra sidelinjen underveis.

Les også: Billig bil kan bli dyr på sikt

Kjartan - et unntak

Kjartan fra Askøy hører med til unntakene. Han har til og med sikret seg en lekker og populær coupe-versjon - og det i god tid før han fyller 18, til og med.

Chevrolet Monte Carlo er en virkelig klassiker. Den kom på markedet i 1970 som noe så lite chevrolet´sk som en luksuriøs coupe med forholdsvis beskjedne ytre mål. Sammen med søstermodellen Pontiac Grand Prix var den en slags parallell til de eksklusive "personal luxury cars" Toronado, Riviera og Eldorado fra GMs mer fasjonable Oldsmobile-, Buick- og Cadillac-divisjoner.

Mens andre amerikanere på denne størrelsen gjerne hadde hel sofa foran, hadde Monte Carlo SS en mer sportslig 40/60-sofa. Praktisk, men samtidig behagelig. Foto: Privat
Mens andre amerikanere på denne størrelsen gjerne hadde hel sofa foran, hadde Monte Carlo SS en mer sportslig 40/60-sofa. Praktisk, men samtidig behagelig. Foto: Privat

Også de som av økonomiske eller andre årsaker holdt seg til de to billigste GM-merkene satte pris på muligheten til å flotte seg litt, og bilene ble salgssuksesser fra dag én. Chevrolet Monte Carlo hadde fra starten av et karosseri med oppsiktsvekkende skulpturerte sider, og både den og Pontiacen hadde et langt snuteparti og kort koffertlokk - akkurat som bilene de forsøkte å ligne på.

Modellen hang med frem til for noen få år siden, og hadde hele tiden motorer under panseret som sto noenlunde godt til utseendet - i hvertfall sammenlignet med de mer sedate Malibu-modellene som den lå nærmest rent størrelsesmessig.

I Norge ble det aldri solgt mange av dem nye, her valgte folk enten sportslige Camaroer eller nyttige Malibuer. Men takket være det store salget av Chevrolet Malibu (og Oldsmobile Cutlass) med dieselmotor rundt 1980, har det blitt noen av dem likevel - en tid var det nemlig mulig å få godkjent å bytte til Monte Carlo-karosseri på rammene fra utslitte Malibuer og Cutlass´er.

Super Sport - med V8

Kjartans bil er den påkostede Super Sport-versjonen, "SS", og av den generasjonen som av ovennevnte grunn er blitt litt vanligere i løpet av de siste årene.

Denne generasjonen kom i 1981 og gikk ut i 1988. SS-modellen kom mot slutten av perioden, og hadde mykere, mer aerodynamisk grill lakkert i bilens farge, og litt annen sportslig styling - i tillegg til V8-motor under panseret.

Tøft. For V8 var ingen selvfølge midt på 80-tallet, da amerikansk bilindustri "downsizet" bilene sine så mye de orket.

Men om den 305 kubikktommer store åtteren var grom i 1987, så holder den ikke i dag, slår Kjartan fast. Men det gjør ikke noe, for han har planene klare:

Les også: Audi A5 - europeisk coupe for de akkurat passe rike

Eieren: Kjartan S. Pedersen (17).

Bosted: Askøy, ved Bergen.

Med i amcar-miljøet

Litt om meg selv: Jeg er Amcar-frelst. Vi har et flott amcarmiljø her på Askøy med vår egen klubb; http://accaskoy.com/. Der skjer det mye gøy.

Bilen: 1987 Chevrolet Monte Carlo SS.

Hvor lenge har du eid den? Fem måneder.

Hva har du gjort med den? Skiftet forgasser til en av merket Holley, noen foringer og bærekuler. Har også montert en cd spiller.

Også den lille hekkspoileren var original på SS-modellen. Kjartan har planene klare for å fikse på den slitte lakken, og han ønsker seg mer krefter under panseret. Foto: Privat
Også den lille hekkspoileren var original på SS-modellen. Kjartan har planene klare for å fikse på den slitte lakken, og han ønsker seg mer krefter under panseret. Foto: Privat

Liker best med bilen: The way it looks, feels and goes :)

Liker minst med bilen: Lakken på den er utrolig dårlig, og den lille 5-liters motoren er ikke stor nok for meg.

Vil ha mer hester

Beste opplevelse med bilen: Da jeg hentet den hos forrige eier.

Framtidsplaner for bilen: Bli kvitt forgasseren og få nedi en motor med TPI (Tuned Port Injecion).

Drømmebil: Har ingen spesiell drømmebil. En 1947 Chevrolet Pickup ligger kanskje høyest på listen.

Annet: Er spent på om jeg får lappen i sommer. Gleder meg stort!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Stutz Blackhawk var basert på søstermodellen Pontiac Grand Prix

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kjartan om? Bruk kommentarfeltet under!