Her er den   splitter nye Audi A6 Avant.
Her er den splitter nye Audi A6 Avant.

Akkurat avduket: Her er nye Audi A6 Avant

Dette blir drømmebilen til veldig mange norske familier.

En av årets mest spennende bilnyheter er akkurat avduket for første gang, foran verdenspressen i Berlin.

Stasjonsvognutgaven av nye Audi A6 er en bil mange kommer til å drømme om - og mange kommer til å kjøpe. I alle fall de som har råd til å bruke over en halv million kroner på nybil.

- Vi regner med en startpris rett rundt 500.000 kroner, sier Marius Tegneby som informasjonsansvarlig for Audi hos importøren Harald A. Møller AS.

Viktig modell

Han er naturligvis på plass i Berlin og gleder seg stort til bilen kommer til Norge i oktober.

- Dette er en bil som viser det ypperste av hva Audi kan by på. Dette har vært en av våre viktigste modeller gjennom mange år og vi gleder oss stort til å få den syvende generasjonen på plass. Kundene vil virkelig få oppleve at dette er en ny A6, sier Tegneby.

- Ja, hvordan har mottagelsen vært?

-Svært positiv! Det er jo først og fremst designet som er i fokus i kveld, det tekniske kjenner vi fra sedanen som allerede er på markedet. Folk flokker seg rundt bilen og mitt inntrykk er absolutt at det er tommelen opp fra de fleste kanter. Audi har laget en sporty og kompakt stasjonsvogn der den fallende taklinjen er med på å underbygge det sportslige preget, mener Marius Tegneby.

Seks ulike motorer

Nye Audi A6 leveres først med seks ulike motorer. V6 bensinmotorene 2.8 FSI og 3.0 TFSI yter henholdsvis 204 hk og 300 hk. V6 dieselmotoren 3.0 TDI kommer i tre varianter hvor toppmodellen har doble turboer og en ytelse på 313 hk. Her går 0-100 km/t unna på 5,4 sekunder.

De to andre variantene av 3.0 TDI kommer med ytelser på 204 hk og 245 hk, begge i kombinasjon med quattro permanent firhjulsdrift og S tronic automatgir. 2.0 TDI yter 177 hk og kan skilte med et forbruk på bare 0,5 liter pr. mil, det tilsvarer et C02-ustlipp på lave 132 gram pr. km.

Aud-A6-Avant-2001-bakfra
Aud-A6-Avant-2001-bakfra

A6 på billigsalg? Les testen her:

Storbil

Drivstofforbruket er redusert med opp til 18 % sammenlignet med forrige generasjon og start-/stopp-system er standard på alle modeller.

Med store stasjonsvogner allerede i både VW Passat og Skoda Superb, har VW:konsernet nok å tilby kundene som trenger mye plass. A6 trenger ikke appellere like mye til fornuften - og dermed får design lov til å veie litt tyngre enn praktisk nytte på noen områder.

Men for all del: Dette er en storbil. Nye A6 Avant er 4,92 meter lang, 1,87 meter bred og 1,46 meter høy. Den utstrakte bruken av aluminium har redusert totalvekten med opp til 70 kg. sammenlignet med forrige generasjon. Eksempelvis veier nye Audi A6 Avant 2.0 TDI 1640 kg.

Under støtfangeren bak skjuler det seg en fiks løsning.. Med en bestemt bevegelse med foten rett i underkant av støtfangeren åpnes den elektriske bakluken automatisk. Det gir enkel tilgang til bagasjerommet på 565 liter. Legger man ned bakseteryggene øker volumet til 1680 liter. Lengre akselavstand gir også bedre plass i baksetet.

LES OGSÅ: Her er stasjonsvogna med det største bagasjerommet

Online-tjenester

Nye Audi A6 Avant kommer standard med 17” aluminiumsfelger, elektromekanisk styring, start/stopp-system, tyverialarm, førerinformasjonssystem, bluetooth, Audi drive select og Audi pre sense basic.

Siste generasjon Audi MMI, kjent fra Audi A8 og Audi A7 Sportback, jobber tett sammen med bilens valgfrie assistanse- og sikkerhetssystemer, det gir fører og passasjerer nye muligheter. Egne online-tjenester og navigasjon via Google Earth er også noe av hva nye Audi A6 Avant kan by på.

Del med Facebook-vennene dine

Audi_a6_2011-innv.
Audi_a6_2011-innv.

Her kan du lese mer om brukt A6 i Brooms bruktbilguide

Hva synes du om det nye A6 Avant-designet? Si din mening i kommentarfeltet under: