TV 2 Sporty ble med på løpetur. (Foto: Frode Sunde/)
TV 2 Sporty ble med på løpetur. (Foto: Frode Sunde/)

– Gjør det enkelt når du skal begynne å løpe

TV 2 Sportys ekspert anbefaler at du pusher deg selv litt innimellom.

Er du lei av å løpe innendørs på tredemølle? Våren er her, og det er på tide å flytte løpingen utendørs.

Det er også et bra tidspunkt å starte løpstrening på, dersom du ikke har gjort dette tidligere. Alt du trenger er et par løpesko og et område hvor du kan trene.

LES OGSÅ: Johan Kaggestads beste tips for å komme i gang med løping

– Begynn gjerne et par ganger i uka, kjenn etter hvordan musklene føles etterpå, og så øker du gradvis etter hvert som du kjenner at du har kontroll, sier SATS-ekspert Anne Marte H. Sneve.

TV 2 Sporty ble med henne og en løpegruppe på tur i Oslo.
Se innslaget i videovinduet over.

– Først og fremst vil jeg anbefale folk å komme seg ut og begynne å løpe i første omgang, sier Sneve.

Hun mener at man ikke skal fokusere så mye på det man har lest om intervalltrening, langkjøring eller hvilken intensitet og sone man skal løpe i.

– Det er viktig å få med innslag av trening der du pusher deg selv litt også. Det skal gjøre litt vondt, men så føles det desto bedre etterpå, sier SATS-eksperten.

Del dine løpetips i kommentarfeltet under.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok