Disse setetrekkene koster fort 25.000 kroner

Hvorfor er det så dyrt? Les hva Brooms bilekspert svarer.

Interiør fra nye Audi A6. (Foto: Benny Christensen)
Interiør fra nye Audi A6. (Foto: Benny Christensen)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Heisann Benny.

Er i markedet for ny bil og har kikket MYE rundt. Tror vi ender på Audi eller BMW og har tenkt å kjøpe for rundt 600 000 kroner. Har imidlertid fått meg noen solide overraskelser når jeg har spekket opp bilene. Det er utrolig hva såkalt ekstra utstyr kan koste. Bare ett eksempel: 25 000 kroner for skinnseter, hvordan er det mulig?

Det må jo være en enorm "kvadratmeterpris" på dette skinnet, det er jo bare trekket man strengt tatt betaler for, bilen har jo seter inne i standardpakken men med stoff. Kan du gi noen forklaring på hvorfor det er slik?

Benny svarer:

Heisann. Ja – det er nok forsatt slik at det koster å være kar. Nå må jeg også si at både BMW og Audi som du har tittet på sammen med Mercedes er ”værstinger” når det gjelder pris på tilleggsutstyr. Selv om det også er andre som tar seg godt betalt både for skinninteriør og andre ting.

Det finnes nok ikke bare èn grunn til at det er slik. Det er nok sammensatt.

En av grunnene til at skinninteriør kan være så dyrt, tror jeg må være at det er et materiale som krever veldig mye bearbeidelse fra det flås av kua, oksen, elgen eller grisen – eller hva pokker som nå brukes... (Neida – jeg vet at oksehud er det mest vanlige ;-) – før det kan sys inn i et bilsete.

Det er altså en lang prosess med både garving, farging etc, noe som gjør at materialet blir svært dyrt. Vi vet jo også at det ofte er spesielle kyr fra spesielle farmer som brukes til dette formålet.

En annen grunn er nok at bilfabrikker / importører vet at en del modeller – og spesielt premiumbiler – blir helt ”feil” uten nettopp skinnseter.

Lide for skjønnheten

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg selv har skrevet at man bør gå for en velutstyrt utgave med nettopp skinninteriør, xenon-lys og navigasjon i mine biltester – men det er ikke få... Særlig gjelder dette de tyske ”premium-kameratene” som vi allerede har vært innom, men også dyrere utgaver av Volvo, Lexus etc.

Dette vet så klart fabrikantene – og tar seg betalt deretter... Men det er jo fint da – og ikke minst praktisk. Det er liksom litt verre når ”junior” har kost seg med / grist med boller, is og sjokolade i et stoffsete. Med skinntrekk er det bare å tørke bort med en klut og litt lunkent vann...

Ulempen er at den kan være litt kaldt i stumpen om vinteren – og veldig varmt på lårene om sommeren når man har shorts. Men man må lide litt for skjønnheten.

Ønsker deg uansett lykke til med ny bil – og gå for en med skinn, selv om det koster litt – så får du solgt den igjen også!

LES TESTEN: BMW 520 d Touring er en fantastisk bil

Del med facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under: