Dragrace Chevrolet Bel Air Tom Nordby action og røyk
Dragrace Chevrolet Bel Air Tom Nordby action og røyk

Hvor fort tror du denne når 250 km/t?

Med 1 500 hestekrefter og metanol som drivstoff er det fort gjort.

I kveldens program får vi besøk av Tom Nordby, som har tatt med seg sin dragrace-bil, en 1955-modell Chevrolet Bel Air. Den tilhører Grease-generasjonen, men ikke en gang Jon Travoltas Greased lightning hadde hatt noe å stille opp med her.

Under panseret sitter nemlig en illsint Big Block-motor på 470 kubikktommer, som får pustehjelp av en kompressor. Drivstoffet er metanol.

Det flytter seg helt greit.

LES MER: Drag race i Norge:

Top Sportsman

Bak rattet sitter altså Nordby og klamrer seg fast. Etter mange år som mekaniker, bestemte han seg for tre år siden å kjøre selv. Dermed ble det innkjøp av bil.

Nå deltar han i klassen Top Sportsman. I Norge er det i dag ca 100 aktive i miljøet, i en sport som ble introdusert i Norge på slutten av 50-tallet.

- Etter å ha skrudd så mye, var det fristende å prøve selv. Det angrer jeg ikke på, dette er en morsom sport, forteller han.

Tom Nordby var først mekaniker i mange år, før han fant ut at han ville kjøre selv. Og i denne sterkt modifiserte Bel Air-modellen går det unna.
Tom Nordby var først mekaniker i mange år, før han fant ut at han ville kjøre selv. Og i denne sterkt modifiserte Bel Air-modellen går det unna.

402 meter på åtte sekunder

Og for de som lurer – 250 km/t er gjerne unnagjort på 402 meter, som er distansen som kjøres på dragrace.

- Vi bruker rundt åtte sekunder, helst litt under hvis alt stemmer, smiler Nordby.

Og hva kjører en dragracer når han bare skal i butikken? Jo, noe ganske A4 egentlig, nemlig en Audi A4. Kanskje like greit, for det skal uansett noe til å utfordre det trykket han får på banen i sin Bel Air.

LES OGSÅ: Er Chevrolet-SUV er godt kjøp?

Del med dine Facebook-venner