PS saab kundeflukt (Foto: Scanpix)
PS saab kundeflukt (Foto: Scanpix)

Saabs Kina-avtale har gått i vasken

Kan i verste fall bety kroken på døra for Saab.

Saabs berg-og-dalbane fortsetter. Snaue to uker etter at Saab-eier Spyker gikk ut og sa at de hadde fått på plass en omfattende avtale med kinesiske Hawtai Motor Group som skulle tilføre Saab inntil 150 millioner Euro, ble det i dag klart at avtalen har sprukket.

I en pressemelding understreker Spyker Cars at de fortsatt er i dialog med Hawtai om et mulig samarbeid. Men det synes klart at Hawtai ikke er aktuell som ny eier i Spyker, noe som altså skulle tilføre selskapet betydelige midler.

Og disse pengene trenger Saab desperat. Fabrikken har nå stått siden før påske og tiden begynner virkelig å renne ut.

LES OGSÅ: Saab reddet – i alle fall for en stund

Fått mer enn nok

– Da det ble klart at Hawtai ikke kunne få med alle nødvendige medeiere, ble partene tvunget til å heve avtalen med umiddelbar virkning, skriver Spyker i sin pressemelding.

Dermed falt Spyker-aksjene åtte prosent på Amsterdam-børsen og i Sverige ble nyheten møtt med tilnærmet vantro.

Nå blir det ikke noe av den bebudede produksjonsstarten og det er grunn til å tro at Saab vil få omfattende problemer med underleverandørene sine. Ifølge svenske media begynner mange av dem å få mer enn nok av all turbulensen rundt Saab.

Stor tvil

– Avtalen med Hawtai kom nærmest ramlende ned fra himmelen og mange tenkte nok at dette kunne være for godt til å være sant. Det tok heller ikke lang tid før det begynte å gå rykter om at denne avtalen langt fra var så sikker som Spyker-sjef Victor Muller ville ha det til.

– Det oppsto også fort stor tvil rundt om Hawtai virkelig kunne inngå en slik avtale – og om de hadde klarering høyt nok oppe i det politiske systemet i Kina, forteller Broom-redaktør Knut Skogstad som følger Saab-utviklingen tett.

Vil bygge framtidig Saab på dagens Mini – les mer her:

Desperat penge-behov

-Hva skjer nå?

– Det er jo det store spørsmålet. Situasjonen er i beste fall uviss. Dette er også en ny stor ripe i lakken for Victor Muller og hans troverdighet. Han er kjent for å prate i veldig store ord og ville først ikke innrømme at Saab hadde likviditetsproblemer overhode da dette begynte å bli tydelig i mars. Dermed hisset han på seg mange underleverandører som ikke haddde fått pengene sine – og som følte at Muller ikke tok dem på alvor.

– Situasjonen hos Saab nå er svært alvorlig. De har solgt altfor få biler så langt i år, forretningsplanen holder ikke og de har et desperat behov for penger. Muller har vist seg som en liten trollmann flere ganger og klart å redde situasjonen. Men denne gangen er det nok grunn til å frykte at det vil holde hardt, sier Knut Skogstad.

Russiske penger

Det er bare et par måneder siden Saab feiret ettårsjubileet for uavhengigheten fra GM med stor festivitas. Da var det optimisme og positive ord som dominerte. Men det tok altså ikke mange uker før det ble klart at situasjonen langt fra var så rosenrød – og at Saab hadde store problemer med å gjøre opp for seg.

Spyker har jobbet på spreng for å få inn den russiske businessmannen Vladimir Antonov på eiersiden og da det trakk i langdrag, dukket plutselig avtalen med Hawtai opp. Antonov skal fortsatt være interessert i å gå inn med penger, men det er mange spørsmål rundt dette. Både om det lar seg gjøre i praksis – og om Antonov har de midlene som skal til for å holde Saab flytende.

LES OGSÅ: Saab vil selge fabrikken

Kjøretur uten drivstoff ...

– Hvordan kunne det snu så fort etter ettårsmarkeringen?

– Spyker har nok spilt et høyt spill lenge. De har visst at de opprinnelige planene for Saab var altfor optimistiske og at friske penger var eneste mulighet. Samtidig er det ikke vanskelig å se at det er problematisk å hente investeringer til et selskap som Saab. Mange internt i bilbransjen mener at Saab har svært begrensede muligheter til å overleve og at det skal omfattende beløp til for å holde fabrikken flytende – og samtidig utvikle nye bilmodeller, sier Knut Skogstad

– Jeg har sett hele dette prosjektet beskrevet som om noen drar ut på en lang kjøretur uten kart og uten å ha i nærheten av nok drivstoff til å komme fram. Man legger av gårde likevel og setter sin lit til at det skal kunne ordne seg underveis. Dessverre ligner utviklingen i Saab mer og mer på dette. Kanskje lykkes de med å få inn nok penger til å få i gang fabrikken igjen om ikke altfor lenge. Men det Saab trenger er langsiktige løsninger, som skaper ro både for underleverandører, ansatte og ikke minst de potensielle kundene, avslutter Knut Skogstad.

Del med Facebook-vennene dine

9-4X er en av bilene som kan redde Saab - hvis den blir en suksess. Og hvis fabrikken klarer seg gjennom de kommende månedene. Her er Raymond J Chess fra GM og and Saab-sjef Jan  Åke Jonsson foran det aller første produksjonseksemplaret av nye 9-4X. Jonsson har for øvrig sagt opp jobben i Saab etter at dette bildet ble tatt.
9-4X er en av bilene som kan redde Saab - hvis den blir en suksess. Og hvis fabrikken klarer seg gjennom de kommende månedene. Her er Raymond J Chess fra GM og and Saab-sjef Jan Åke Jonsson foran det aller første produksjonseksemplaret av nye 9-4X. Jonsson har for øvrig sagt opp jobben i Saab etter at dette bildet ble tatt.

Lekkert konsept: Dette er slik Saab ser for seg design-framtiden