Det er viktig å få i seg nok drikke når man trener hardt. (Foto: Eivind Pettersen)
Det er viktig å få i seg nok drikke når man trener hardt. (Foto: Eivind Pettersen)

Tørste er et faresignal

Når du begynner å bli tørst under treningen kan skaden allerede være skjedd.

Idrettsutøvere trenger å opprettholde væskebalansen for å kunne yte optimalt. Studier viser at væsketap på to prosent eller mer av din egen kroppsvekt, som følge av svetting, har innvirkning på blodomløpet, melder Sportsmedicine.com.

Opprettholde energien
Under intensiv aktivitet bør man begynne å drikke allerede 30 minutter ut i treningen slik at du kan opprettholde energien og aktivitetsnivået.

Når væsketap inntreffer må hjertet ditt jobbe hardere for å flytte blodet gjennom blodårene. Dette kan forårsake muskelkramper, svimmelhet og utmattelse. Ja, i verste fall hjerteproblemer og -slag.

Derfor må du drikke

  • Væske transporterer næringsstoffer og gass i kroppen din
  • Hjelper til å fjerne avfallsstoffer og gifter
  • Bidrar til å regulere kroppstemperaturen din
  • Smører muskler og ledd
  • Gir deg bedre fordøyelse

Slik blir du dehydrert

  • Høy grad av svetting
  • Utilfredsstillende væskeinntak i forkant av aktiviteten
  • For lite væskepåfyll under og etter aktiviteten

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok