Linjeføringen på Dartz Prombron Nagel er helt klart en
Linjeføringen på Dartz Prombron Nagel er helt klart en "acquired taste". Men bilen er helt klart et kupp hvis man har stor båt, lite tid og farlige fiender.

Dartz Prombron Nagel: Hjelper mot terrorister og dårlig tid

Har 2.000 hestekrefter - og er spesialbygget for å trekke båthenger!

Av og til dukker det opp biler som ved første øyekast kan virke overflødige, og helt mangle et marked. Men Dartz Prombron Nagel er akkurat det de har ventet på, alle de som trenger en pansret SUV, men som egentlig liker fasongen på en Mercedes CLS, og samtidig har en femten meter lang fritidsbåt som de trenger å kunne trekke etter bilen i 250 kilometer i timen.

Øh?

Joda, der har du bilen i et slags nøtteskall. Og den kommer kanskje ikke akkurat fra det hjørnet av verden som du hadde regnet med. Her er det nemlig et antall kreative russere med stort budsjett som har utfoldet seg.

For russere med farlige fiender

Dartz Prombron er en russisk fabrikant av pansrede kjøretøyer med lange, historiske aner. Faktisk har de holdt på i hele 100 år neste år, og utviklingen av denne kreasjonen er et ledd i jubileumsmarkeringen.

Graden av pansring opplyses ikke, men alt tyder på at Nagel er siktet inn mot de aller mest nervøse. Bilen lanseres neste år, i forbindelse med produsentens 100-årsjubileum.
Graden av pansring opplyses ikke, men alt tyder på at Nagel er siktet inn mot de aller mest nervøse. Bilen lanseres neste år, i forbindelse med produsentens 100-årsjubileum.

I pansrede kjøretøy-bransjen er det et betydelig innslag av hysj-hysj, men denne produsenten har dog skapt noen overskrifter de siste par årene etter at de lanserte det som etter sigende er verdens dyreste pansrede kjøretøy - en litt Hummer-aktig kantete sak i matt rødfarge med gullfargede vinduer og interiør i hvalpenis-skinn.

Les om den bilen her:

Nagel er etter hva vi forstår basert på samme - eh - understell, men karosseriet er i dette tilfellet tatt mange hakk videre. Jubileumsbilen ser ikke ut som en videreutviklet militærbil, men snarere som en Mercedes CLS bygget i lego.

Inspirert av båt-design

Det er Gray Design som står bak karosserilinjene, et firma som - visstnok - er best kjent for sjøgående kreasjoner av forskjellig slag. Det forklarer trolig at bilen skal være spesialkonstruert med tanke på å trekke båthengere - og da igjen spesielt tilpasset folk med stor båt og liten tid.

Gray Design har stått for utformingen av det coupé-pregede karosseriet. De er mest kjent for sine båtprosjekter, og Nagel er da også spesialutviklet for å trekke båthengere av anseelig størrelse.
Gray Design har stått for utformingen av det coupé-pregede karosseriet. De er mest kjent for sine båtprosjekter, og Nagel er da også spesialutviklet for å trekke båthengere av anseelig størrelse.

De aerodynamiske linjene på den store og formodentlig svært tunge bilen skal gjøre den velegnet for høy fart, og den loves å kunne trekke båthengere på opp til fem tonns vekt og 15 meters lengde (!) i hastigheter helt opp til 250 kilometer i timen (! igjen).

Alt dette mens den altså skal klare å skjerme passasjerene mot kuler og krutt.

2.000 hestekrefter

Motoren må selvsagt være noe utenom det vanlige for å muliggjøre dette, og den oppgis til en effekt av 2.000 hestekrefter. Andre detaljer om den får vi ikke vite, men vi formoder at CO-tallene ikke akkurat bidrar til å forlenge livet på jordkloden.

Hva som skjuler seg under panseret sies det ikke noe om, annet enn at effekten er 2.000 hestekrefter. Det kan sikkert trenges.
Hva som skjuler seg under panseret sies det ikke noe om, annet enn at effekten er 2.000 hestekrefter. Det kan sikkert trenges.

Markedet for disse bilene er nok heller ikke stort på denne siden av det gamle jernteppet, men nyrike russere med fiender - eller bare ønske om å antyde at de har noen slike - er en sterk kjøpergruppe. Når bilen er klar til å markere produsentens jubileum neste år vil det høyst sannsynlig stå en liten gruppe mennesker klare til å kjøpe et eksemplar.

Del med Facebook-vennene dine!

Så får vi bare håpe at de har noen rubler til overs til å pansre båtene sine også, slik at de ikke opplever at det er skutt hull i skroget når de har stresset seg frem til sjøsettingsplassen i 250 kilometer i timen...

Les også: Denne Stutzen hadde maskingevær som standard