Du kjørte faktisk mindre i fjor enn før

Det sier i alle fall tallene fra Statistisk Sentralbyrå. Kjenner du deg igjen?

Hvis du bor lengre enn 76 kilometer unna arbeidsplassen din, vil det vanke ekstra kroner i lommeboka, ifølge budsjettforslaget til regjeringa. (Foto: Håkon Mosvold Larsen, SCANPIX)
Hvis du bor lengre enn 76 kilometer unna arbeidsplassen din, vil det vanke ekstra kroner i lommeboka, ifølge budsjettforslaget til regjeringa. (Foto: Håkon Mosvold Larsen, SCANPIX)

Nye tall fra Statistisk Sentralbyrå påpeker i og for seg noe annet - nemlig at det ble kjørt omtrent like langt med norskregistrerte kjøretøyer i 2010 som i 2009, men at personbiler isolert sett kjørte litt lenger enn året før. Økningen var fra 32,63 milliarder kilometer i 2009 til 32,74 milliarder kilometer i fjor.

Men så var det dette med hvordan man leser statistikk, da.

Mindre kjørt per bil

Antall personbiler gikk nemlig også opp noe i løpet av året, ergo viser det seg at gjennomsnittlig kjørelengde per personbil gikk noe ned. Mens gjennomsnittlig kjørelengde for en vanlig norsk personbil var 13.606 kilometer i 2009, gikk den ned til 13.257 i fjor. Det er for øvrig det laveste tallet siden 2005.

Kjørte du mindre i fjor? Og hva var i så fall grunnen - kostnader eller miljøhensyn? Diskutér i kommentarfeltet under!

Ser vi på tallene splittet opp for forskjellige kategorier personbiler, finner vi at også taxiene gikk litt mindre i fjor enn året før. En gjennomsnittlig norsk taxi tilbakela 60.261 kilometer i fjor, mot 60.513 kilometer året før.

Om det betyr at vi var mindre på fest i 2010 enn i 2009 skal vi ikke spekulere i, men vi må i hvertfall ha blitt litt heldigere med hvordan vi oppførte oss: Ambulansene gikk nemlig merkbart mindre, ned fra 33.172 kilometer til 32.371 kilometer i snitt.

Tall for politibiler er for ordens skyld ikke skilt ut i egen kategori...

Les også: Men hva er verst - alder eller kilometer?

Bobil-folket holdt seg i ro i 2010. Gjennomsnittlig kjørelengde for en norskregistrert bobil gikk ned fra drøyt 11.000 til 8.000 kilometer. (Foto: Terje Bendiksby, SCANPIX)
Bobil-folket holdt seg i ro i 2010. Gjennomsnittlig kjørelengde for en norskregistrert bobil gikk ned fra drøyt 11.000 til 8.000 kilometer. (Foto: Terje Bendiksby, SCANPIX)

Bobiler satt "på vent"...

Det som virkelig fikk svi som følge av de økonomiske ulvetidene, var feriebudsjettene våre. Adskillig flere bobiler enn vanlig ble nemlig stående i ro, i vente på bedre tider. Mens de gjennomsnittlig tilbakela 11.112 kilometer på jakt etter opplevelser i inn- og utland i 2009, gikk snittet helt ned til 8.135 kilometer i fjor.

Da er det bare så vidt man får oppleve kjøpesenteret i Strömstad hvis man bor litt nordover i landet.

For oss som synes bil er gøy er det også interessant å se på aldersstatistikken. Ikke uventet er det de nyeste bilene som brukes mest, svært mange av dem er jo "i arbeid", og også gjenstand for fordelsbeskatning for privat bruk - ergo er det et poeng å få mest mulig igjen for kostnaden.

80-tallsbilene holder ut

"Vanlige" personbiler nyere enn fire år gikk i gjennomsnitt 16.351 kilometer. Men de fleste av oss har nok noen gamle slitere med høy bruksverdi i tillegg til den nyeste bilen, for selv om antall kjørte kilometer avtar med alder går bilene som er mellom 20 og 24 år gamle fremdeles 7.242 kilometer årlig i snitt, mange av dem fullastet med barn til og fra fotball- og korpstrening.

Dette er altså biler som ble født lenge før OL på Lillehammer, i en tid da mobiltelefonen kun var til å ringe med...

Mercedes 124, 201 og Mitsubishi Space Wagon: Slik vil nok aldri en norsk holdeplass se ut igjen, men det finnes en og annen riktig gammel bil med taxilampe på taket, også. (Foto: Lise Åserud, SCANPIX, © LÅ)
Mercedes 124, 201 og Mitsubishi Space Wagon: Slik vil nok aldri en norsk holdeplass se ut igjen, men det finnes en og annen riktig gammel bil med taxilampe på taket, også. (Foto: Lise Åserud, SCANPIX, © LÅ)

Det mest kuriøse vi finner, er dog at av de 550 millioner kilometer som ble kjørt av taxier i 2010, ble 200.000 kilometer kjørt med taxier som var 25 år eller eldre.

Veteran-taxier

Kryss-sjekker vi med statistikken for gjennomsnitt per bil, finner vi at snittet i denne gruppen var på snaut 11.000 kilometer. Det skulle bety at vi har et sted rundt 20 taxibiler i drift i Norge som enten er eller er i ferd med å bli veteranbiler.

Hvor er disse når vi skal hjem fra fest?

Del med Facebook-vennene dine!

Kuriøst nok ble det også kjørt 100.000 kilometer med 25 år eller eldre ambulanser. Der var snittet 4.000 kilometer per bil, altså har vi rundt 25 slike biler i trafikken også. Dette føles på en måte ikke like festlig, og vi håper grunnen er at noen av Sivilforsvarets beredskapsbiler har kommet med i grunnlaget for statistikken.

Les også: Misvisning gjør at vi egentlig kjører enda mindre