Slik ser den ut, den nye standard taxien i New York fra 2013 til 2023. (Foto: SCANPIX, © GAC/af)
Slik ser den ut, den nye standard taxien i New York fra 2013 til 2023. (Foto: SCANPIX, © GAC/af)

Denne taxien er en revolusjon

Skal erstatte en skikkelig klassiker. Les hvor:

Fra 2013 er det ugjenkallelig slutt for de gamle - eller i hvertfall gammeldagse - Ford Crown Victoria-ene som med sin gulfarge har gitt verdensbyen New York enda et særpreg.

New York City Taxi and Limousine Commission har lagt ut hele flåten på 13.200 biler på anbud for en tiårsperiode fra og med 2013.

Det var lenge stor spenning knyttet til hvilke merke som ville erstatte dn særamerikanske klassikeren. De ble etterhvert tre alternativer - og ingen av disse hadde tidligere fungert som taxi i NY.

Tre alternativer, to favoritter

13.200 biler er på langt nær nok til å utgjøre stor forskjell i resultatet for noen bilprodusent, men reklameeffekten av å ha "de gule bilene i New York" er viktig. Ford planla derfor å levere en tilpasset versjon av bilen vi i Europa allerede kjenner godt som Transit Connect, med mange alternative løsninger når det gjaldt drivstoff.

Den bilen ble kåret til NY-taxieiernes favoritt.

Les også: I Norge går mer enn 20 bilmerker som taxi

Men også en helt ny tilbyder kom på banen. Det var tyrkiske Karzan, som utviklet en spesialdesignet bil helt fra bunnen. Det var en forholdsvis høy og formloff-aktig sak, med mange interessante detaljer som glasstak og god tilpasning for funksjonshemmede. Også denne kunne tilpasses ulike typer drivstoff.

Denne ble nylig kåret til publikums desiderte favoritt.

Slik blir de nye Nissan-taxiene sett fra innsiden. Skjermen med GPS-kart og frokost-TV kommer høyere på deleveggen, og gjør utsikten dårligere enn fra dagens Crown Victoria.
Slik blir de nye Nissan-taxiene sett fra innsiden. Skjermen med GPS-kart og frokost-TV kommer høyere på deleveggen, og gjør utsikten dårligere enn fra dagens Crown Victoria.

Tredje bil i finaleomgangen var Nissans NV200, som vi allerede kjenner godt i Europa.

Og én vinner...

NV200 har ikke tidligere blitt markedsført i USA. Der begynner i stedet NV-serien langt høyere på tall-skalaen, med fullskala vans, som konkurrerer med det grøvste Ford og Chevrolet har å by på. NV200 er en forholdsvis tradisjonell bil, med toliters firesylindret motor under panseret.

Og det var altså bilen som til slutt ble valgt av de ansvarlige i New Yorks T&LC.

Valget er foretatt, men vil sikkert vekke reaksjoner. Nissan-modellen virker ikke uten videre som den mest fremtidsrettede av de tre man hadde å velge mellom. Det vil sikkert også irritere enkelte at man har gått for det eneste alternativet som ikke var favoritt blant noen av de to hovedgruppene som ble spurt - altså eierne og brukerne.

Fra 2013 fases de tradisjonelle Ford Crown Victoriaene ut av taxi-drift i New York. De vil bli savnet. (Foto: Richard Drew, AP / SCANPIX, © RED RM**SPC**)
Fra 2013 fases de tradisjonelle Ford Crown Victoriaene ut av taxi-drift i New York. De vil bli savnet. (Foto: Richard Drew, AP / SCANPIX, © RED RM**SPC**)

Amerikanske arbeidsplasser har også vært et tema, men bare i liten grad. Ford planla å bygge sin Connect-versjon i Tyrkia, Nissans NV200 skal bygges i Mexico - bare tyrkiske Karzan var planlagt sluttmontert i USA - faktisk midt i selveste Brooklyn, New York. Og i ærlighetens navn har dagens Crown Victoria også vært produsert i Canada...

En epoke er over

For vår egen del noterer vi at hver eneste tur med en gul Crown Victoria de kommende årene vil bli litt mer av en "begivenhet". Og en dag - når de er helt borte - vil vi savne dem. Ikke fordi vi er hjelpeløst nostalgiske i forhold til gamle amerikanske biler, men på grunn av plass og komfort.

Den tradisjonelle V8-motoren gjør det helt uproblematisk å følge trafikkens raske taktskifter - bilene aksellererer nesten lydløst mens de løfter seg litt i fronten.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Du kan kjøpe en amerikansk politibil - i Moss