M5: Slik svarer BMW på stadig tøffere konkurranse
En av de verste verstingene kan bli enda verre...
Eiere av dagens BMW M5 lurer sikkert på hva som kan bli så himla mye bedre når den nye modellen lanseres på Frankfurt-utstillingen til høsten. Blant det lille som er kjent er det ganske oppsiktsvekkende faktum at motoren vil bli fysisk sett mindre, i og med at man dropper to av dagens ti sylindre, og satser på samme V8 som i dag sitter i X5 M.
Med doble turboer skal den yte 586 hestekrefter og 720 newtonmeter moment, og det lille som er sagt om forskjellene i forhold til dagens modell er at den nye skal få merkbart bedre prestasjoner på rett vei.
Se BMWs offisielle "teaser"-video her:
Nå blir nok uansett ikke M5 noen typisk dragrace-bil av den grunn. Men skal vi tro britiske Autocar kan det være noe enda mer fargerikt rundt hjørnet.
De hevder nemlig, med ikke navngitte BMW-insidere som kilder, at det nå også jobbes med å utvikle en M5-versjon som trekker på alle fire. Det vil i så fall trolig gi bilen enda spissere veiegenskaper for å møte konkurransen fra Panamera, Audi RS6, Cadillac CTS-V og Mercedes E og CLS i AMG-versjoner.
Økt vekt fra drivverket vil sannsynligvis ikke føre til bedre tider helt uten videre, med mindre man kompenserer for det med ytterligere trimming av den eventuelle firehjulsdrevne versjonen. Hverken det eller et eventuelt lanseringstidspunkt har Autocar fått sine kilder i tale om, dermed virker det hele å ligge litt inn i fremtiden - i beste fall. Den ordinære M5´en er ikke ventet på markedet før neste vår.
I likhet med mange andre statusbiler bygges det også siden august i fjor en egen, forlenget versjon av BMW 5-serie for det kinesiske markedet. Disse bilene har så langt blitt levert med 2,5 og 3 liters motorer, og Autocar har også spurt sine kilder om det vil bli en egen Kina-M5 på det forlengede chassiset. Svaret på det skal ikke uventet være et klart "nein".
Les også: Stasjonsvogn? Da må du få hjelp fra Alpina