Panamera side
Panamera side

Porsche Panamera på "billigsalg"

Ny motor gjør drømmebilen litt mer realistisk - fordi den går på diesel.

Porsche Panamera har blitt et populært bilvalg blant de som har nok penger på bok. Nå lanseres den også med en sekssylindret dieselmotor på 250 hestekrefter.

Det blir altså et noe mer moderat valg enn bensinutgavene som til nå har vært tilgjengelig, men dreiemomentet på 550 NM tilsier at det ikke blir en sedat kjøreopplevelse.

Tre gode nyheter

Lavere innkjøpspris er dessuten bare én av tre gode nyheter - siden det er diesel blir også forbruket noe helt annet enn modellene med bensinmotor. Imponerende 0,63 liter på mila lar seg absolutt høre.

Så er selvsagt spørsmålet hvor mange av de som faktisk er i kjøpegruppen som egentlig er så opptatt av akkurat det.

For noen er nok miljøaspektet minst like viktig. Panamera med diesel produserer i denne sammenheng, beskjedne 167 gram Co2 per mila - hvis du velger lavfriksjonsdekk (ekstrautstyr). Det burde være nok til å holde Greenpeace på en armlengdes avstand.

LES OGSÅ: Porsche-historien på to og et halv minutt

Norsk variant

Panamera har fått et varm mottakelse både i pressen og blant kundene, også i Norge. Her til lands kommer det til og med en "egen" nedtrimmet versjon på 211 hestekrefter, men med samme dreiemoment, akkurat som på på SUV-en Cayenne.

Prisen for den norske varianten vil bli 1 037 000 kroner, mens standard-versjonen vil koste noe over 1 116 000 kroner.

Den billigste versjonen av Panamera med bensinmotor koster 1.247.000 kroner - da får du 300 hestekrefter.

LES OGSÅ: Vi kjørte Panamera i 318 km/t, klikk her:

Rask til 100

Panamera diesel kaster ikke bort tiden på sprintøvelsen til 100 km/t - det er unnagjort på 6,8 sekunder. Og med en toppfart tett opptil 250 km/t råder sjåføren over fartsressurser som overgår det meste.

Giringen skjer via en åtte trinns automatkasse.

Del med Facebook-vennene dine

SE OGSÅ: Her er Porsche-eieren som gjør alt feil