pulsklokke
pulsklokke

Tren riktig med pulsklokke

– Du har en liten personlig trener på armen din som piper hvis du kjører for hardt!

Se TV 2 Sporty i kveld kl. 19.00.

Dette sier SATS-ekspert Anne Marte H. Sneve, som i videoinnslaget ovenfor viser Sportys reporter Karl Sigurd Valestrand hvordan man måler makspuls. Hun gir nyttige tips til hvordan han kan få best mulig treningseffekt ved å bruke pulsklokken.

– Pulsklokke er et godt verktøy som gjør at du kan følge med på pulsen din og sammenligne treningen fra økt til økt, sier Sneve.

Før du setter i gang er det viktig å definere riktig makspuls, som er utgangspunktet for programmeringen av klokken.

– Finn en slak motbakke som du kan løpe sammenhengende i tre-fire minutter. Denne løper du to ganger. På runde to skal du ta ut alt, og lese av makspulsen din. Sportys reporter ender på 202 slag i minuttet.

Ut fra reporterens form anbefaler eksperten at han legger seg på tre ukentlige kondisjonsøkter:

  • En høyintensitetsøkt der pulsen er på 80-85 prosent av maks.
  • En moderat økt der han trener sammenhengende i 30 minutter.
  • En økt med rolig langkjøring i 45-60 minutter.


Et lurt tips: Dersom du sliter med å få pulsklokken til å virke kan det være at du har glemt å fukte brystsensoren på forhånd!

Se hele innslaget i videovinduet ovenfor.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok