Mange henvendelser til krisetelefonene

Antall henvendelser til krisetelefoner for barn og unge er allerede doblet få dager inn i påsken. Det melder flere organisasjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frivillige organisasjoner som driver krisetelefoner, venter en dobling i antall henvendelser i påsken. Kirkens SOS mener at påsken er en glemt høytid når det gjelder medmenneskelighet, skriver aftenposten.no.

Vanlig med øke i påsken

– Vi er nok flinkere i julen til å inkludere dem som kan falle utenfor, det tror jeg vi glemmer i større grad i påsken. Det er ikke det samme fokuset på medmenneskelighet, sier generalsekretær i Kirkens SOS, Nora Blaasvær.

De har de siste årene sett en økning i antall henvendelser i påskehøytiden, og har ved siden av sin vanlige telefontjeneste også utvidet tilbudet med en chatte- og e-posttjeneste.

– På to dager har vi registrert 240 henvendelser fra barn og unge – mot 266 telefonhenvendelser totalt i fjorårets påske. Vi ser klart at mange trenger noen anonyme voksenpersoner å snakke med – også i ferie og høytider, sier Marianne Børke, leder for «Kors på halsen».

Forventer dobling i påsken

I motsetning til hjelpetjenester beregnet på voksne, registrerer Røde Kors vanligvis en nedgang i antall henvendelser når helligdagene starter. Også Røde Kors har et chattetilbud på nett, samt et e-posttilbud via sine nettsider.

– Når samfunnet stopper opp og tilbud stenger, merker vi det på telefonen. Ensomheten blir veldig tydelig, sier Truls Bjaaland, koordinator for Mental Helses hjelpetelefon.

Også han forventer en dobling av antall henvendelser i påsken sammenlignet med vanlige uker. (©NTB)